44 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
HISTORIE Door: Jozef Mols
DE FAIRCHILD SWEARINGEN METRO III
IN HET KORT
Bemanning 2
Passagiers 19
Motor 2 x Garrett TPE-331 (1.000 pk)
Lengte 18,08 m
Spanwijdte 17,37 m
Hoogte 5,08 m
Leeggewicht 3.936 kg
Kruissnelheid 515 km/h
Maximale snelheid 576 km/h
Vliegbereik 1.100 km
Plafond 7.600 m
Een Metro in dienst van het Duitse Hahn Air.
In België wordt de Metro ingezet bij Flanders Air…
Europa doet een reeks regionale maatschappijen goede zaken met de
vliegtuigen. Het vliegtuig wordt als Merlin IVC eveneens aangeboden als
zakenvliegtuig.
Vervolgens komt de SA-227CC (waarbij CC staat voor Commuter Cate-
gory) Metro 23 op de markt met een nog iets hoger startgewicht. Hier-
van wordt ook een militaire variant gebouwd die in Amerika de naam ‘C-
26’ meekrijgt. Zowel het leger, de luchtmacht als de marine kopen er
exemplaren van. Onder de romp van de Metro 23 kan – dankzij het ver-
hoogde startgewicht – een cargo-pod worden geplaatst om bijkomende
bagage te vervoeren. In militaire dienst wordt de pod vervangen door al-
lerhande radarsystemen. In Colombia wordt het vliegtuig ingezet door
de politie in de strijd tegen drugsbendes. In Peru vliegt eveneens een
militaire variant terwijl de kustwacht van Trinidad en Tobago de Metro
gebruikt als verkenningsvliegtuig.
NOG EEN UPDATE
Omdat Fairchild-Swearingen het basisontwerp van de Metro maximaal
wil benutten, wordt nóg een nieuwe versie – de Metro 25 – ontwikkeld.
Dat model kan 25 passagiers vervoeren, maar neemt minder bagage
mee. Ook wordt er even gedacht aan een straalversie van de Metro
(Metro 25J) en een model met een hogere cabine, naar het voorbeeld
van de Beech 1900D. Beide ideeën worden geen realiteit.
In de jaren negentig van de vorige eeuw stappen luchtvaartmaatschap-
pijen steeds vaker over op ‘regional jets’. In 1998 komt een einde aan
de productie van de Metro.
Model SA227 krijgt vierbladige propellers.
…maar ook bij EAT.
42-43-44_metroliner(spr).indd 44 19-07-2022 09:47