PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 43
Bij veel luchtvaartenthousiasten spreken grote
vliegtuigen het meest tot de verbeelding. Mis-
schien omdat ze herinneringen oproepen aan een
verre reis. Maar ook kleine vliegtuigen spelen een
belangrijke rol, bijvoorbeeld als feeder of om
kleine gemeenschappen onderling te verbinden.
De Fairchild Swearingen Metroliner is zo’n klein
vliegtuig dat aandacht verdient.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Het ontwerp van de Metroliner gaat terug tot het einde van de zestiger
jaren als het Amerikaanse Swearingen een tweemotorig zakenvliegtuig
ontwerpt. Voor deze Merlin wordt een nieuwe romp ontworpen die
wordt voorzien van de vleugels en de horizontale staartvlakken van een
Queen Air en het landingsgestel van een Beechcraft Twin Bonanza. Zo
ontstaat de SA26 Merlin die bovendien een drukcabine meekrijgt. Het
vliegtuig wordt aangedreven door twee Garrett TPE331-turbomotoren.
Wanneer Swearingen de Merlin voorziet van nieuwe vleugels, een nieuw
getekende neus en een nieuw landingsgestel ontstaat de Merlin II.
Nadat de Merlin II wordt ‘uitgetrokken’ om plaats te bieden aan 22 pas-
sagiers, wordt het nieuwe model Merlin III gedoopt. De Amerikaanse
toezichthouder FAA laat echter slechts negentien passagiers toe op
vluchten zonder cabinepersoneel. Om aan de norm te voldoen, wordt
de Merlin III aangepast. Omdat de romp vrij smal is, worden de stoelen
in een 1+1-configuratie opgesteld. Het daaruit voortkomende vliegtuig
wordt SA226-TC Metro gedoopt. Voor de aandrijving zorgen twee
TPE331-3UW turbomotoren in combinatie met driebladige propellers.
Men begint met de bouw van een prototype in 1968 en op 26 augus-
tus 1969 maakt dit toestel zijn eerste proefvlucht.
Maar na de vele veranderingen aan het oorspronkelijke ontwerp – met
de daarbij horende kosten – zijn de financiële middelen van fabrikant
Swearingen opgebruikt. Op dat ogenblik neemt Fairchild een participatie
van negentig procent in het kapitaal van de nieuw opgerichte Swearin-
gen Aviation Corporation. Er worden zo’n vijftig Metro’s gebouwd.
NIEUWE VERSIES
In 1974 komt de nieuwe SA226-TC-Metro II op de markt. Die heeft net
iets grotere ramen, maar bovendien bestaat nu de mogelijkheid om RA-
TO-raketten in de staart te plaatsen waardoor het vliegtuig makkelijker
kan opstijgen vanaf ‘hot&dry’-vliegvelden in geval van motorpech. De
Metro’s hebben echter erg krappe gewichtslimieten van ongeveer 5.700
kg. In 1980 wordt deze limiet verhoogd tot 5.914 kg door de komst van
nieuwe Garrett AIResearch PE-331-10-motoren.
Inmiddels gaat Fairchild-Swearingen verder met de doorontwikkeling van
het model. Zo wordt in 1980 de SA227 gecertificeerd met een maxi-
maal gewicht van 7.257 kg. Het vliegtuig heeft een grotere spanwijdte
dan vorige modellen en wordt voorzien van vierbladige propellers. Van
dit model wordt ook een vrachtversie aangeboden onder de naam
SA227-AT-Expediter. Die is onder meer voorzien van een versterkte vloer.
Van de 227-serie zullen in totaal 291 exemplaren van de band rollen.
Het type wordt verkocht in onder andere Mexico en de VS, maar ook in
42-43-44_metroliner(spr).indd 43 19-07-2022 09:47