Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022
4 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
In the picture
35 Dornier 328-110 PH-EAL
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Maurice Peters
57 Analyse Schiphol en de factor arbeid
60 De veteraan Harold van der Linden
Belevenissen
30 In opa’s voetsporen Kleindochter Elvira vliegt ook
40 Een eigen vliegveld Mark Twaalfhoven realiseert droom
52 Enkeltje Voghera-Portland Trans-Atlantisch met een Risen 912iS
Historie
42 Fairchild Swearingen Metro Klein toestel uit jaren 60
62 Ilyushin Il-12 Russisch verkeersvliegtuig
Incidentanalyse
66 Harde landing op Exeter 737-400 raakt zwaar beschadigd
Industrie
32 ILA Berlin 2022 Klimaat en militaire veiligheid centraal
58 Dream Studio Chinese researchafdeling
Medisch
50 Hartritmestoornissen Medisch maatwerk nodig
Mijn eigen vliegtuig
39 Aert Mante over zijn Fairchild FA 24G
On the job
22 Overal draden en accu’s Fred Tegelaar is luchtvaartverzekeraar
Ontwikkelingen
16 Embraer C-390M Toestel vervangt Hercules bij luchtmacht
45 HESA Simorgh Nieuw Iraans militair transportvliegtuig
46 Urban Air Mobility De lucht wordt van ons allemaal
Opleiding
24 Kwaliteitsopleiding Samenwerking leidt tot beter aanbod
Typebeschrijving
61 Zlin Z 242 Zeus Tsjechische trainer
Status report
26 Airbus A321XLR Toestel maakt succesvolle eerste vlucht
34 Elektra Trainer vliegt Testvlucht op 100 meter hoogte
51 Maiden flight G800 Zakenjet voor het eerst de lucht in
56 VoloConnect vliegt eVTOL aan de tand gevoeld
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
46 Als we de fabrikanten mogen geloven,
krioelt het over een jaar of tien in de lucht boven
ons van de kleine luchtvaartuigen. Ze brengen
ons in stedelijke gebieden als een bus of taxi van
A naar B. Elektrisch natuurlijk, of op waterstof.
Zonder geluidsoverlast. En als we willen en dur-
ven: óók zonder piloot. Er is momenteel geen en-
kele respecterende vliegtuigproducent te vinden
die er niet op een of andere manier bij betrokken
is. Een overzicht van de belangrijkste spelers.
16 In 2026 is het over en uit voor de vier Hercules
transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht. Vijf
jaar eerder dan gepland wordt het viermotorige trans-
portkwartet vervangen door vijf tweemotorige Embraer
C-390 Millennium transportvarianten. De redenen?
Verminderde inzetbaarheid door (technische) manke-
menten. Ook de veranderde veiligheidssituatie leidde
tot de noodzaak het aantal vlieguren op jaarbasis uit te
breiden van 2.400 naar 4.000.
42 Grote vliegtuigen spreken het
meest tot de verbeelding. Misschien
omdat ze herinneringen oproepen
aan een verre reis. Maar ook kleinere
toestellen spelen een belangrijke rol,
bijvoorbeeld als feeder of om kleine
gemeenschappen onderling te verbin-
den. De Fairchild Swearingen Metroli-
ner is zo’n vliegtuig dat die aandacht
verdient. Het ontwerp ervan gaat te-
rug tot het einde van de zestiger jaren
als het Amerikaanse Swearingen een
tweemotorig zakenvliegtuig op de
tekentafel zet.
32 De 2022-editie van de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs
ILA Berlin stond in het teken van een aantal centrale thema’s
waaronder ‘klimaatneutraal’ vliegen, militaire veiligheid en het
nut van ruimtevaart voor de mensheid. Opvallend tijdens deze
editie waren het geringe aantal (civiele) vliegtuigen en de re-
latief grote aandacht voor militaire Duitse ontwikkelingen. De
beurs trok 550 standhouders terwijl op het platform 56 vlieg-
tuigen werden gepresenteerd.
24 Flight Academy Breda en NextLevel Pilots uit Lelystad werken
sinds januari 2022 samen aan een betaalbare kwaliteitsopleiding. Elk
verzorgt daarbij een wezenlijk ander gedeelte van de opleiding tot ver-
keersvlieger. Beide luchtvaartopleidingen zijn officieel erkend als Appro-
ved Training Organisation en voldoen daardoor aan de hoogste Europese
opleidingseisen. De samenwerkingsvoordelen beginnen volgens beiden al
tijdens de selectieprocedure…
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
??v
00 ??
04-05_inhoud.indd 4 19-07-2022 11:23