Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 39
Wat een prachtige machine, zeg! Mogen we U er een paar
vragen over stellen?
“Jazeker! Zelfs leuk! Maar ik tank het toestel intussen even
af, want ik wil daarna ook nog even een tosti op Teuge
gaan eten. En noem me verder vooral Aert, wil je?”
Met wie hebben we overigens het genoegen? En wat doet
een Fairchild-eigenaar in het dagelijks leven?
“Ik heet Aert Mante en ik ben zelfs beroepspiloot, die voor
zowel Corendon als KLM-Martinair Vracht vliegt, terwijl ik als
DDA-vrijwilliger ook nog gezagvoerder op de Dakota ben.
Gerustgesteld?”
Allemachtig! Hoe ben je tot dit intense luchtleven gekomen?
“Als kind verhuisden we naar Engeland, waar we met een
DC9 heen vlogen. Die vlucht heeft zo’n indruk op me ge-
maakt dat het vaststond dat ik piloot zou worden. Ik heb dat
overigens via de ‘Amerikaanse route’ gedaan. Dus vijf jaren in
Amerika gewoond en daar theorie en praktijk gehaald. Ik ben
in 1991 teruggekomen en in dienst van Martinair gegaan.”
Net zo goed een filmscenario. Maar nu dan over de Fair-
child; wat is dit er voor eentje?
“Een FA24G uit 1937. Die ‘G’ geeft aan dat het een soort
zakenvliegtuigversie is. Er waren ook allerlei militaire uitvoe-
ringen voor de Amerikaanse en Britse luchtmacht. Ieder
met eigen typeletter.”
Waarom juist dit vliegtuig gekozen?
“Het kwam nog niet ter sprake, maar ik ben een van negen
eigenaren. We staan overigens bekend als de Flying Bas-
tards. Voor ieder van ons geldt: een vliegtuig met radiaal-
motor en een staartwiel is het summum. Het bezit ervan
een heilig streven.”
Hoe kwamen jullie vervolgens aan dit toestel?
“Hij is ooit door Richard van As in de VS gekocht en hier in
Nederland qua restauratie afgemaakt. Van As heeft er maar
anderhalf uur mee gevlogen, waarna het toestel twaalf ja-
ren stilstond. Toen de Fairchild uiteindelijk werd geveild
haalde hij de minimumprijs niet en werd teruggetrokken,
waarna wij alsnog een bod uitbrachten. Met succes.”
Wat hebben jullie betaald?
“Vijfenvijftig mille. Inclusief reservemotor.”
Qua vliegeigenschappen inderdaad een summum?
“Het is een licht bedienbaar en nauwkeurig vliegend vlieg-
tuig; het gevolg van stangenstelsels met kogellagers voor
bedieningen van stuurorganen en motor. Er werd meer
techniek uit de auto-industrie gebruikt. Zoals draairaampjes
en portierbedieningen. De Fairchild was daardoor een soort
Zondagskind.”
Je mooiste vliegbelevenis met de Fairchild?
“Mijn eerste vlucht met mede-Bastard Boudewijn na onze
vele weekenden klussen om hem luchtwaardig te krijgen.
Eindelijk het luchtruim in! Het mennen van die stermotor!
‘Glorieus’ is het woord. Maar mijn állermooiste vliegbeleve-
nis? Destijds als zweefvlieger boven en rond de Mont Blanc
te zweven. Daarbij past zelfs de term ‘episch’.”
Je akeligste vliegavontuur?
“In de Fairchild? Geen. Maar Bastard Boudewijn kreeg tij-
dens een testvlucht te maken met een gescheurde cilinder-
kop, waardoor de cabine volstroomde met gassen en rook.
Moet verschrikkelijk zijn geweest. Zelf kan ik hooguit die
keer noemen dat ik vanuit een Robin de Loire-kasteeltjes
aan het bekijken was en opeens motorvermogen verloor.
Zou toch niet gebeuren dat ik juist hier in de bomen kwam
te hangen?! Uiteindelijk het toestel wel op een veld kunnen
zetten. Gescheurd motorblok, zoals later bleek.”
Toekomstplannen met de Fairchild?
“Zeker. Winterklussen als het instrumentarium verfraaien.
Wellicht de rigging van de vleugels veranderen. Verder voor-
al de motorkap aanpassen om gemakkelijker bij de motor
te kunnen. Je moet namelijk om de vijftien uren de nok-
kenassen handmatig invetten. Dat is nu een bezoeking.
Maar verder: meer en ook langer vliegen. Zoals nu naar
Teuge! Tosti’s! Groeten!”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
ZONDAGSKIND
Staartwiel
is het
summum
Een fragment uit een Amerikaanse heldenfilm van
de jaren 50? Gefilmd op Eastman-Kodak vanwege
die dromerige pastelkleuren? Feit is dat de aanblik
van de rode Fairchild FA 24G op de grasvlakten
van een zonovergoten Vliegveld Hilversum een
nostalgische sensatie is. Al helemaal als het vlieg-
tuig met zijn bulderende stermotor voor onze neus
tot stilstand komt. Gedreven door diezelfde sensa-
tie lopen we toe.
39_eigenvliegtuig.indd 39 19-07-2022 09:46