34 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
ENERGIEZUINIG
Onder de cowling huist een dubbel redundant uitgevoerd HPD-50D
elektrisch aandrijfsysteem dat een propeller met variabele spoed aan-
drijft en minder dan 50 dB geluid produceert tijdens take-off. Daarbij is
een piekvermogen van 50 kW (68 pk) voorhanden, een continu vermo-
gen van 40 kW (64 pk) en tijdens kruisvlucht 12 kW (16 pk).
Gesproken wordt daarbij over een Vne van 205 km/h, een kruissnelheid
van 120 km/h en overtreksnelheden van respectievelijk 82 km/h (full
flaps) en 91 km/h (geen flaps). Het toestel vliegt na een startaanloop
van 200 m en staat na de landing binnen diezelfde afstand weer stil.
Vooreerst wordt uitgegaan van een vliegbereik van 300 km bij een accu-
capaciteit van 35 kWh (gemikt wordt op termijn op 500 km) en een
vliegduur van 2,5 uur (inclusief 5 kWh reserve). Na vijftig minuten vlie-
gen vergt het opladen van de accu’s 35 minuten als gebruik wordt ge-
maakt van een laadpaal met een vermogen van 18 kW. Gesproken
wordt over een kostenpost van rond de 60 euro per vlieguur.
De statusgegevens van elke vlucht worden automatisch geüpload naar
de cloud. Dankzij automatische systeemdiagnose kan preventief onder-
houd hierdoor vroegtijdig plaatsvinden. Andere verworvenheden zijn een
elektrisch intrekbaar landingsgestel, een ballistische reddingparachute en
dankzij de grote spanwijdte van 14,5 m een glijhoek van 1:28.
Elektra Solar verwacht de Duitse UL-certificering tegen het eind van het
jaar, waarbij de voorbereiding voor serieproductie inmiddels is gestart.
De bij het Duitse Elektra Solar GmbH ontwikkelde Elektra Trainer heeft op 29 juni 2022 een eerste twin-
tig minuten durende testvlucht uitgevoerd waarbij een hoogte van 100 m werd opgetekend. Tijdens de-
ze vlucht noteerde testpiloot Uwe Northmann een klimsnelheid van 8 m/s waarvoor slechts 10 kW ver-
mogen benodigd was.
Bijschrift
ELEKTRA TRAINER VLIEGT
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Elektra Solar GmbH
??
? ?
??
??
34_elektratrainervliegt.indd 34 19-07-2022 09:45