Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 33
In augustus 2020 werd nog gesproken over de aankoop van A321neo’s,
maar dat bleken LR-varianten te zijn geworden. Beide vliegtuigen waren
eigenlijk bestemd voor Lufthansa, maar deze kon vanwege het COVID-
19-virus de toestellen nog niet afnemen. Het tweede toestel (de
15+11) wordt binnenkort ook afgeleverd.
A400M ATLAS
Airbus Defense and Space en de Duitse Luftwaffe gaan binnenkort proe-
ven starten waarbij een van de vier motoren van een A400M Atlas ge-
voed zal worden met vijftig procent duurzaam gewonnen brandstof
(Sustainable Aviation Fuel-SAF). De eerste testvluchten zullen worden
uitgevoerd met één enkele motor om het algehele gedrag van het vlieg-
tuig te kunnen beoordelen. Na succesvolle voltooiing van deze ‘eenmo-
torige’ vluchten verwacht Airbus in 2023 door te gaan met vier SAF ge-
voede motoren. Zodra deze testactiviteiten zijn voltooid, zal het formeel
worden toegestaan om een 50/50 blend te tanken. Daarna zal worden
toegewerkt naar de certificatie van de TP400M-motoren om deze met
honderd procent SAF te voeden. De Luftwaffe vliegt sinds 2014 met de
A400M Atlas waarbij er van de 53 bestelde toestellen er inmiddels 37
zijn geleverd.
In het verlengde hiervan deelde Airbus Helicopters mee net een H225-
testvlucht te hebben uitgevoerd waarbij beide motoren werden gevoed
met honderd procent SAF. Alle Safran Helicopter Engines Makila 2 tur-
boshaft-aangedreven Airbus Helicopter-varianten mogen al op een
50/50 blend vliegen. Voorafgaand aan de eerste testvlucht in november
2021, waarbij een van beide motoren met honderd procent SAF werd
gevoed, had motorproducent Safran de effecten van het gebruik van
SAF al statisch getest. De bij de H225 test gebruikte SAF was gewonnen
uit olie voor huishoudelijk gebruik.
LUH SK-PROGRAMMA
Airbus Helicopters heeft een Duits industrieel team samengesteld om
mee te dingen naar een order voor maximaal 55 helikopters in het ka-
der van het Light Utility Helicopter – Streitkrafte (LUH SK)-programma.
Aan dit LUH SK-Team H145M wordt onder meer deelgenomen door
ecms Aviation Systems, Hensoldt Sensors en Hensoldt Avionics, Liebherr
Aerospace, Rohde & Schwarz, Safran Helicopter Engines en ZF Luftfahrt-
technik.
De Duitse strijdkrachten zijn op zoek naar helikopters die nodig zijn voor
een verscheidenheid aan missies, waaronder lichte aanvallen en training
die nu nog worden uitgevoerd met Bell 206D’s en oudere EC135’s van
het Duitse leger. Airbus Helicopters schuift hier de vijfbladige tweemoto-
rige H145M naar voren die kan worden uitgerust met zijn HForce modu-
laire wapensysteem en Rafael Spike ER2 lucht-grondraketten. Ook wordt
de H145M voorbereid op bemande-onbemande teamingtaken.
Duitsland heeft al twee varianten van de H145M LUH aangeschaft: vijf-
tien voor de luchtmacht ter ondersteuning van speciale troepenmissies
(LUH SOF) en vijf voor opsporings- en reddingstaken voor het leger
(LUH SAR). De H145M is al in gebruik in Hongarije (20), Luxemburg
(2), Servië (9) en Thailand (5).
EUROFIGHTER TYPHOON
Spanje heeft na onderhandelingen met Airbus Defence and Space over
de aankoop van twintig nieuwe Eurofighter Typhoons het contract hier-
voor tijdens de ILA Berlin Show 2022 getekend. Onderdeel van de Pro-
ject Halcon-onderhandelingen die in 2020 gestart werden, was tevens
de aankoop van de nieuwe E-Scan-radar die momenteel ontwikkeld
wordt. Ook werd onderhandeld over motoren en simulators.
Over twee jaar staat van 5 tot en met 9 juni 2024 de ILA 2024 in de
agenda.
Bijschrift
Volocopter VoloCity.
CH-47F Chinook.
Overdracht A321LR aan de Flugbereitschaft.
??
? ?
??
??
Lekker in de schaduw onder de vleugel van de A350 XWB.
32-33_ila2022.indd 33 19-07-2022 09:41