32 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
De ILA 2022 trok dit jaar 550 standhouders uit 29 landen terwijl op het
platform van de luchthaven zegge 56 vliegtuigen werden gepresenteerd.
Vergeleken met de vorige editie uit 2018 was daarbij sprake van een
duidelijke terugval. In dat jaar werden de beurshallen van Berlin Expo-
Center Airport bevolkt door 1.040 standhouders en konden op het plat-
form bijna 200 vliegtuigen worden geteld terwijl 180.000 bezoekers de
poortjes passeerden tegen 72.000 in 2022. Wat ook gezegd kan wor-
den van de gevlogen displays: slechts negentien gedurende de vijf
beursdagen.
PUBLIEKSTREKKERS
Primeurs dan maar? De eerste C-130J Super Hercules van de Luftwaffe,
de door de Duitse strijdkrachten geselecteerde Boeing CH-47F Chinook
(zestig besteld), de Boeing P-8A Poseidon (vijf besteld) en niet te verge-
ten de eveneens door Duitsland bestelde Lockheed Martin F-35A (35). In
het civiele segment werd de aandacht opgeëist door de elektromotoraan-
gedreven Rolls-Royce Spirit of Innovation, en mock-ups van de al even
elektrische Volocopter en de waterstof aan te drijven Apus i-2. Om de Air-
bus Beluga XL en A380 kon vervolgens vrijwel niemand heen, wat ook
gold voor de eerste civiel in Europa toegelaten Sikorsky H-60 Black Hawk.
FLUGBEREITSCHAFT
Lufthansa Technik (LHT) droeg tijdens de ILA 2022 de eerste van twee
voor de Duitse Luftwaffe bestemde Airbus A321LR-vliegtuigen over aan
de Flugbereitschaft. Met de aanpassingen aan de Airbus werd eind de-
cember 2021 bij LHT een begin gemaakt. Het toestel (de 15+10) werd
bij de Original Equipment & Special Aircraft Services unit ingericht met
een op achttien manieren configureerbare cabine. Daardoor kan de Air-
bus snel worden aangepast voor militair gebruik, passagiersvervoer
(136-163), zes IC-bedden of het vervoeren van tot veertien patiënten.
De 2022-editie van de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs ILA Berlin stond van 22 tot 26 juni in het teken van
een aantal centrale thema’s waaronder ‘klimaatneutraal’ vliegen, militaire veiligheid en het nut van ruim-
tevaart voor de mensheid. Opvallend waren dit jaar het geringe aantal (civiele) vliegtuigen en de relatief
grote aandacht voor militaire Duitse ontwikkelingen.
‘PIONEERING AEROSPACE’
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Messe Berlin
32-33_ila2022.indd 32 19-07-2022 09:41