22 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
Tegelaar is geboren en getogen in Amsterdam. “Vlakbij Schiphol. Daar
ging ik met mijn vader vroeger al heel jong vliegtuigen kijken. De belang-
stelling voor het vliegen is er dus eigenlijk altijd al wel geweest. Het zit
overigens niet bij mij in de familie. Het is puur de interesse in vliegtui-
gen en techniek. Er is niemand in de familie vlieger geworden. In onze
familie ben ik de enige die zelf is gaan vliegen en zijn privébrevet heeft
gehaald. Ik ben begonnen als zweefvlieger en uiteindelijk overgestapt op
motorzweven en dat doe ik in principe nu nog steeds. Kan me nog her-
inneren dat ik als klein jochie mijn eerste motorvluchtje heb gemaakt op
vliegveld Hilversum, in een Cessna 172. Zo zijn alle hobbyvliegers denk
ik wel begonnen. Ik vind het moeilijk om te zeggen wat echt de doorslag
gaf om te gaan vliegen. Het is niet één ding. Alle facetten in de lucht-
vaart zijn ontzettend interessant. Er zit heel veel in. Niet alleen het rei-
zen, maar ook de techniek van zuigermotoren naar straal- en turbinemo-
toren. Dat is erg leuk om daarmee bezig te zijn.”
JURIDISCHER
“Als puber zocht ik een leuke hobby en toen ben ik begonnen met een
speedbootje. Gekocht en neergelegd in de Vinkeveense Plassen en daar
gaan varen. Maar na twee jaar had ik die plassen tien keer in de rondte
gevaren en ik dacht, wat saai is dit eigenlijk. Toen schoot me de lucht-
vaart weer te binnen en hoe leuk ik dat vliegen vond, dus heb ik me
aangemeld bij de eerste Zaanse zweefvliegclub als leerling en ik was
verkocht aan het echte vliegen. Midden in de duinen van Castricum, wat
op zich al een hele uitdaging was omdat elke landing goed moest zijn,
want anders lig je in de duinen in plaats van op het vliegveld,” lacht hij.
Door schade en schande wordt men wijs, luidt het gezegde. In de luchtvaart kan soms de schade
enorm groot zijn. Hoe complexer het toestel, des te omvangrijker de verzekeringsafwikkeling. En na-
tuurlijk leert men, maar door goed geïnformeerd te worden kan men die schade beperkt houden of
zelfs voorkomen. Fred Tegelaar is luchtvaartverzekeraar en hij adviseert vliegers hoe je het beste een
vliegtuig kunt verzekeren.
OVERAL DRADEN EN ACCU’S
ON THE JOB Door: Saskia Roelofs-van Velsen
22-23_onthejob.indd 22 19-07-2022 09:35