Mijn stukjes blijken te werken. Want we hebben
inmiddels een stuk of vijftig Embraers van de
190-serie. Dat komt omdat Peter Hartman altijd
mijn enthousiaste stukjes in Piloot & Vliegtuig
las. Daar is het allemaal mee begonnen. Des-
tijds, vroegah. Duidelijk. Kan geen toeval zijn.
Tweede wapenfeit: ik ken inmiddels vrij veel
Luchtmachters op redelijk hoge posities. Aan de
bar van de Merlin Inn zit ik altijd te wauwelen
over de prachtige producten van Embraer. Op
Upinthesky schreef ik drie jaar geleden zelfs: ‘De
Embraer C-390 Millennium-transporter is een
prachtig ding. Steengoed, snel ontwikkeld, snel
gecertificeerd. Vergelijk dat eens met het drama
A400 van Airbus: het hoofdstuk ‘problems and
delays’ beslaat alleen al de helft van de Wikipe-
dia-tekst.’ En zie: de KLU heeft onlangs vijf van
die prachtige vrachtbakken besteld! Geen twijfel
mogelijk: mijn gezwatel aan de bar en drie slim-
me zinnetjes hebben de defensietop over de
streep getrokken. Klip en klaar.
Maar er is nog veel werk aan de winkel! Ik lob-
by bijvoorbeeld gestaag door om onze ouwe
PC-7’s door Tucano’s te doen vervangen. Een
prachtige trainer. Maar ook reuze geschikt plat-
form voor allerhande slimme bommen & gra-
naten. Precies wat we nodig hebben voor on-
ze volgende zandbak-oorlog.
NB: Defensie is nog steeds Grob G120TB’s
van plan! Een soort Tupperware Motorglider
waar een turbine voorop is geschroefd. Geen
porem! Maar ik ben optimistisch. Nog een
paar kleine duwtjes en die Grob dondert van
de shortlist, en de Tucano staat erop.
Dan de vervanging van onze suffe regerings-BBJ
door een Embraer Lineage. Dat prachtige toestel
kan naadloos meegaan in het onderhoudssche-
ma van de vijftig E-190’s van de KLM. En past
qua imago stukken beter bij de opwaaiende zo-
merjurken van Maxima en de prinsessen.
Bovendien (PvdA en SP: luister even mee): we
sponsoren met die Embraer een land met veel
schrijnende armoe, in plaats van Musk- en
Trump-country nog rijker te maken. Die Yanks
redden zichzelf wel. Kortom, ik doe mijn best, al
typend vanuit mijn nederige hangar op VV Teuge.
Mas o inverno esta aproximando rapido, meus
amigos. Quando eu posso voltar, por falar so-
bre essas coisas de novo?
TAKE-OFF Door: Goof Bakker
KOOPT ALLEN MEER
EMBRAERS!
Mijn
gezwatel
aan de bar
werkte…
Goof Bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
Bijschrift
Theorie
vervelend?
Niet bij Blu Bird.
Scan de code of ga naar blubird.nl. Daar leggen we alles uit.
THEORIE VOOR VLIEGTUIG (A)
EN VOOR HELIKOPTER (H)
WWW.BLUBIRD.NL
■ Nederlandstalige training of zelfstudie: examens bij het CBR
■ Engelstalige zelfstudie: examens bij Austro in Arnhem
■ Ervaren docenten – PPL theorie sinds 1988
■ Duidelij ke uitleg met nadruk op de praktij k
■ Grondige examentraining
■ Modern trainingscentrum
■ Alle trainingen op afstand te volgen
■ Prettige digitale leeromgeving met 2000+ oefenvragen
(ook de nieuwste), examentraining en feedback
Pelikaanweg 48
8218 PG Lelystad
The Netherlands
+31 (0)320 243 215
+31 (0)6 53 23 78 74
info@blubird.nl
Bekijk d
e video
op b
lubird.n
l
21_takeoff.indd 21 19-07-2022 11:23