18 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Embraer/Força Aérea Brasileira (FAB)
moet kunnen nemen. Dat toestel krijgt de projectnaam C-390 en zal
naast meerdere technologische verworvenheden uit de civiele E-Jets
ook een laadklep aan de achterzijde krijgen.
Als de Braziliaanse regering begin 2008 fondsen beschikbaar stelt voor
de daadwerkelijke ontwikkeling, kunnen spijkers met koppen worden ge-
slagen. Niet in de laatste plaats vanwege de Braziliaanse aankoopintentie
voor 22-30 vliegtuigen (die intentie wordt in mei 2014 geformaliseerd
met een order voor 28 vliegtuigen).
TESTPROGRAMMA
Nadat in Gavião Peixoto een nieuwe assemblagelijn wordt gerealiseerd
vindt de roll-out van het eerste prototype plaats op 21 oktober 2014.
Op 3 mei 2015 volgt de eerste vlucht met de eerste van twee C-
390-prototypes. Ruim drie jaar later volgt in oktober 2018 het Braziliaan-
se typecertificaat. Embraer heeft op dat moment met twee beide
prototypes meer dan 1.900 uur gevlogen. Daarnaast is meer dan
40.000 uur testwerk verricht om de boordsystemen betrouwbaar te
krijgen. Ook de statische belastingproeven zijn bijna voltooid. Wat nog
rest is de maximale structurele belasting van het statische prototype.
Al eerder voldeed het toestel volgens de Braziliaanse luchtmacht aan de
Brazilië bestelde in eerste instantie 28 (K)C-390’s.
eisen van Initial Operational Capability (IOC). Om de Final Operational
Capability (FOC) status te bereiken, moeten nog vrachten worden ge-
dropt en air-to-air-tankbeurten plaatsvinden. Als ook aan die eisen is vol-
daan, kan op 4 september 2019 het eerste toestel tijdens een ceremo-
nie geleverd worden waarna het wordt ondergebracht bij de Primeiro
Grupo de Transporte de Tropa (1º GTT). Daarna ontvangt de Braziliaan-
se luchtmacht er nog eens vier.
ORDERS
Nederland wordt na Portugal (5), Hongarije (2) en Tsjechië (2) het vier-
de Europese land dat met de C-390M gaat vliegen. De Millennium is
eveneens besteld door Brazilië (22, oorspronkelijk 28, inmiddels vijf ge-
leverd), Chili (6), Argentinië (6) en Colombia (12). Daarnaast tekende
in februari 2018 SkyTech (als onderdeel van het Portugese HiFly) in sa-
menwerking met het Australische charterbedrijf Adagold Aviation voor
zes KC-390’s. Het toestel wordt ook wel aangeduid als KC-390. In die
hoedanigheid kunnen via een onder de vleugels aangebracht hose and
drogue-systeem vliegtuigen in de lucht worden bijgetankt. Omdat Ne-
derland al de beschikking heeft over de Airbus A330 MRTT, zal deze KC-
variant niet worden besteld.
(Foto: Sgt Bianca/FAB) (Foto: Sgt Johnson/FAB)
16-17-18-19_c-390mklu.indd 18 19-07-2022 09:34