PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 17
minimale eis van 2.400 vlieguren, terwijl daarvoor vijf C-130J’s nodig
zijn. Waar aanvankelijk het plan was om vier nieuwe toestellen te ver-
werven, worden dat er nu vijf. Er is behoefte aan meer vlieguren door
onder meer de evacuaties in Afghanistan in 2021. Bovendien komt extra
transportcapaciteit volgens Defensie ten goede aan de snelheid om te
reageren bij calamiteiten.
De vijf Embraers gaan in de toekomst ook deelnemen aan het European
Air Transport Command, het samenwerkingsverband op het gebied van
luchttransport van zeven Europese landen. Door de C-390M daaraan
toe te voegen is dat volgens Defensie van positieve invloed op het ‘poo-
ling and sharing’ van capaciteiten in Europa. Dit delen gebeurt met ge-
lijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen. Doordat er
meer vlieguren gemaakt zullen worden, gaan ook de geschatte kosten
omhoog. Aanvankelijk werd uitgegaan van 250 miljoen tot 1 miljard eu-
ro. Dat wordt nu tussen 1 miljard en 2,5 miljard euro.
ONTWIKKELING
Embraers (K)C-390 is beduidend moderner dan de C-130 die al op 23
augustus 1954 voor het eerst vloog en sinds 1956 leverbaar is. Ook de
C-130J Super Hercules heeft al een rijk verleden getuige de eerste
vlucht op 5 april 1996, gevolgd door de eerste leveringen in 1999.
Maar de eerste plannen voor een Braziliaans transportvliegtuig worden
pas in april 2007 wereldkundig als Embraer meldt de mogelijkheden te
bestuderen van een tactisch militair toestel dat het tegen de C-130 op
Bijschrift
??
? ?
??
??
Roll-out op 21 oktober 2014.
De C-130’s worden vanaf 2026 uitgefaseerd. (Foto: MCD)
Eerste vlucht op 3 mei 2015.
Beide C-390 prototypes.
16-17-18-19_c-390mklu.indd 17 19-07-2022 09:34