16 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
De KLu bestelde in 1993 bij Lockheed Martin twee toestellen van het
type C-130H-30 Hercules. Bij deze verlengde versie is er achter de cock-
pit een stuk tussengeplaatst van 2,54 m en aan de achterkant van de
romp een stuk van 2,03 m. Daardoor is er bij deze typevariant sprake
van een romplengte van 34,4 m. Het eerste toestel arriveerde in maart
1994, gevolgd door een tweede in oktober van dat jaar. In 2004 bestel-
de Nederland nogmaals kortere C-130H-varianten met een romplengte
van 29,8 m die respectievelijk in maart en juli 2010 arriveerden.
De door vier elk 4.591 pk sterke Allisons T56-A-15LFE turboprop-aange-
dreven toestellen hebben een vliegbereik van ongeveer 5.500 km bij
kruissnelheden rond de 540 km/h. De middelzware transportvliegtuigen
kunnen daarbij tot 17,5 ton vracht meenemen, dan wel 128 infanteris-
ten of 92 parachutisten. De C-130’s kunnen daarnaast worden ingezet
voor evacuatie van gewonden. In dat geval kunnen er 92 brancards aan
boord.
De Hercules kan landen op en opstijgen van zeer primitieve vliegvelden
met korte start- en landingsbanen. Achter in de romp bevindt zich een
grote laadklep voor het in- en uitladen van goederen. Deze klep kan tij-
dens de vlucht ook worden geopend om parachutisten te laten sprin-
gen.
ERFOPVOLGINGSKANDIDATEN
In 2020 werd besloten deze C-130’s vervroegd uit te faseren en op
zoek te gaan naar een vervanger. Defensie stelde daarbij verschillende
eisen. Even leek de viermotorige Airbus A400M Atlas een mogelijke
kanshebber omdat dit toestel ook door België en Luxemburg was aan-
gekocht. Maar al snel werd er serieus gekeken naar de modernste Her-
culesvariant, de Lockheed Martin C-130J, terwijl ook Embraers C-390M
Millennium bij de aankoopevaluatie werd betrokken.
Daar kwam na onderzoek van Defensie onder meer uit dat de C-390M
beter scoorde dan de C-130J Super Hercules. Zo is volgens Defensie de
beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een
aantal operationele en technische eisen en behoeft het minder onder-
houd. Bovendien kan de C-390M met vier toestellen voldoen aan de
Na respectievelijk 32 en zestien jaar trouwe dienst is het in 2026 over en uit voor de vier Hercules trans-
portvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht (KLu). Vijf jaar eerder dan gepland wordt het viermotorige
transportkwartet vervangen door vijf tweemotorige Embraer C-390-transportvarianten. De redenen? Ver-
minderde inzetbaarheid door (technische) mankementen en de door de veranderde veiligheidssituatie
ontstane noodzaak het aantal vlieguren op jaarbasis uit te breiden van 2.400 naar 4.000.
EMBRAER C-390M VOOR LUCHTMACHT
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: Embraer/Força Aérea Brasileira (FAB)
16-17-18-19_c-390mklu.indd 16 19-07-2022 09:34