Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 13
MI-171A3
Het Russische industrieconglomeraat Rostec heeft begin juli 2022 een eerste volledige testvlucht
uitgevoerd met het prototype van de Mi-171A3. De helikopter vloog daarbij gedurende 25 minu-
ten een cirkelvormig patroon met een snelheid van 150 km/h op een hoogte van 150-300 m.
Daarbij werden hellinghoeken aangehou-
den van maximaal 20 graden. De test-
vlucht bevestigde volgens de fabrikant de
bruikbaarheid van de systemen en uitrus-
ting van de helikopter, evenals de gereed-
heid voor de eerste fase van de certifice-
ringstests. Op 14 december 2021 werd
een eerste vijftien minuten durende ho-
vertest uitgevoerd met het eerste prototy-
pe van de Mi-171A3. n
NH90
Noorwegen heeft het contract met NH Industries (NHI) opgezegd en zal de dertien tot nu toe gele-
verde NH90-helikopters teruggeven. Met het oog daarop zijn alle helikopters uit actieve dienst ge-
haald. In het verlengde hiervan eist het land een volledige terugbetaling van de vijf miljard Noorse
kronen ($ 500 miljoen). Oorspronkelijk moesten veertien maritieme NH90 NFH’s al in 2008 wor-
den overgedragen, maar dat werd verschoven naar 2022. Ook die gewijzigde tijdlijn werd niet ge-
haald: de laatste helikopter zou pas in 2024 aankomen. In de uiteindelijke configuratie zijn er in feite
slechts acht NH90’s geleverd waarvan de eerste in november 2011. Volgens Noorwegen blijven be-
trouwbaarheidsproblemen de helikopters kwellen en is het uitvalpercentage per vlieguur veertig keer
te hoog. Daardoor waren de
NH90’s niet 3.900 uur per
jaar beschikbaar, maar
slechts 700. Noorwegen is
het tweede land na Austra-
lië dat het NH90-program-
ma verlaat, nadat Canberra
in december 2021 aankon-
digde dat het zijn NH90-
vloot vervroegd zou terug-
trekken ten gunste van de
Sikorsky UH-60M Black
Hawk. n
LEONARDO AW149
Leonardo-dochter PZL-šwidnik heeft een contract op zak van het Poolse ministerie van Defensie
voor de levering van 32 AW149 multirole helikopters. Daarnaast omvat het contract de levering
van logistiek, training en simulatorpakketten. Het logistieke pakket omvat een voorraad reserve- en
verbruiksonderdelen, evenals apparatuur voor de grondafhandeling van de helikopters. Het trai-
ning- en simulatorpakket omvat een uitgebreide training van piloten en technisch personeel en de
levering van een set geavanceerde simulatoren en trainingsapparatuur.
De nieuwe helikopters gaan onder meer troepentransport en luchtsteun verzorgen. De configura-
tie van de helikopters voldoet
daarbij volledig aan de eisen van
de Poolse strijdkrachten, en zal
onder andere ook observatiesys-
temen, handvuurwapens, gelei-
de/ongeleide raketten en raketten
en zelfverdedigingssystemen om-
vatten. De bewapening kan in de
cabine of aan externe punten van
de helikopter worden geïnstal-
leerd. De leveringen zijn in de pe-
riode 2023-2029 voorzien. n
HYBRID AIR VEHICLES
De Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij
Air Nostrum heeft bij het Britse Hybrid Air Vehi-
cles (HAV) een contract getekend voor de leve-
ring van tien Airlander 10 luchtschepen die
vanaf 2026 over een periode van vijf jaar gele-
verd moeten worden. Volgens Air Nostrum
kunnen luchtschepen een prima alternatief vor-
men voor verbindingen tussen eilanden en ook
landen op plaatsen waar geen luchthavens
voorhanden zijn. HAV ontving in oktober 2018
van de Europese luchtvaartautoriteit EASA het
Design Organisation Approval voor het lucht-
schip. Dit is een van de verplichte certificaten
die bij een typegoedkeuring van een luchtvaar-
tuig horen. Het in 2007 opgerichte HAV vloog
tot dat moment onder een tijdelijke vergun-
ning. Het eerste prototype van de Airlander 10
wordt nog aangedreven door vier dieselmoto-
ren, maar HAV werkt sinds 2020 aan de ont-
wikkeling van hybride aandrijving. Wanneer in
de toekomst uitsluitend elektrisch wordt gevlo-
gen, kan daarbij met negentig passagiers bij
een snelheid van 50 kts (93 km/h) tot 350
km worden overbrugd. In hybride modus ligt
de kruissnelheid rond de 70 kts (139 km/h) bij
een aanmerkelijk groter vliegbereik. Volgens
HAV ligt de emissie daarbij 90% lager dan ver-
gelijkbare luchtvaartuigen. n
TECNAM
De Spaanse FlyBy Academy heeft twee een-
motorige P-Mentor trainingsvliegtuigen besteld.
Tecnam introduceerde de nieuwe trainingsvari-
ant begin april 2022. Met de CS-23 gecertifi-
ceerde P-Mentor is zowel PPL-, IR- als UPRT-
training mogelijk. Tecnam en technologiecon-
cern Leonardo hebben een samenwerkings-
overeenkomst getekend waardoor klanten van
het P2012 Sentinel Special Mission Platform
(SMP) desgewenst kunnen beschikken over
Leonardo’s Airborne Tactical Observation and
Surveillance (ATOS)-systeem. De P2012 Senti-
nel SMP ATOS ISR zal worden uitgerust met
een volledige inlichtingen-, bewakings- en ver-
kenningssuite (ISR) op basis van Leonardo’s
ATOS-missiesysteem. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 19-07-2022 09:30