Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022
PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022 11
BOEING
ATR AIRCRAFT
ATR Aircraft heeft een nieuwe type cabinestoel
geïntroduceerd, de ‘X-Space Table’. Deze toe-
passing moet passagiers meer persoonlijke
ruimte bieden om te werken of te ontspan-
nen. Met deze oplossing wil ATR naar eigen
zeggen operators de mogelijkheid bieden om
meer zakelijke kansen te grijpen.
ATR, Braathens Regional Airlines en brand-
stofproducent Neste hebben daarnaast eind
juni 2022 een eerste tachtig minuten duren-
de testvlucht uitgevoerd met een ATR 72-
600 die was afgetankt met honderd procent
duurzaam gewonnen Sustainable Aviation
Fuel (SAF). Volgens Neste leidt het gebruik
van de door het geproduceerde MY Sustai-
nable Aviation Fuel tot een reductie van
tachtig procent minder schadelijke stoffen
waaronder CO2. De brandstof kan gebruikt
worden als ‘drop-in fuel’. n
Boeings ecoDemonstrator 2022 is een 777-200ER. Het toestel zal worden gebruikt om onge-
veer dertig nieuwe technologieën te testen om de duurzaamheid en veiligheid in de lucht-
vaartindustrie te verbeteren. De meeste systemen moeten nog worden geïnstalleerd in het
vliegtuig, dat net een grote revisie heeft ondergaan. Dit zal worden gevolgd door een fase van
zes maanden van vlucht- en grondtests. De nieuwe systemen die met de nieuwe ecoDe-
monstrator getest en geëvalueerd zullen worden, zijn onder meer SMART vortex-generatoren
en 3D geprinte vliegtuig- en motoronderdelen. De 777-200ER zal tijdens de testperiode vlie-
gen op de hoogst gecertificeerde duurzame luchtvaartbrandstof (SAF) blend die beschikbaar
is in Seattle. n
767-300F
De Deense logistiekgigant A.P. Moller – Maersk (Maersk) heeft de hand weten te leggen op
drie nieuwe 767-300F-vrachtvliegtuigen. Deze stonden in opslag nadat ze niet waren afgeno-
men door een niet nader genoemde klant. n
ALL NIPPON AIRWAYS
All Nippon Airways (ANA) heeft getekend voor dertig MAX 8-toestellen en twee 777-8F-
vrachtvliegtuigen. ANA bestelde bij de introductie van de 777X in 2014 twintig toestellen,
maar besloot dit aantal terug te brengen tot achttien om vervolgens twee 777-8F-vrachtvlieg-
tuigen bij te bestellen die vanaf 2028 geleverd moeten worden. De in 2019 geplaatste MAX-
order bestaat uit twintig vaste bestellingen en tien opties. Deze vliegtuigen moeten oudere
737-800’s bij ANA gaan vervangen. ANA besloot deze order aan te houden toen de MAX 8
en MAX 9 aan de grond werden gehouden na twee ongevallen. n
ARJ21-700F
De Chinese vrachtmaatschappij YTO Cargo Air-
lines wordt de eerste gebruiker van de vracht-
uitvoering van de ARJ21-700. Er worden mo-
menteel bij de Guangzhou Aircraft Maintenan-
ce Engineering Company (GAMECO) twee
toestellen omgebouwd die onder meer een
grote vrachtdeur en een versterkte bodem krij-
gen. Beide vliegtuigen waren de eerste
ARJ21’s die begin 2018 in serie werden ge-
produceerd bij COMAC. De ARJ’s kunnen na
ombouw rond de 10,7 ton vracht vervoeren
als bulk dan wel in vijf LD7 containers en krij-
gen een vliegbereik van 1.200 nm (2.200
km). In november 2020 tekende de Henan
Civil Aviation Development Investment Co.
(HCADICO) bij COMAC ook een intentieverkla-
ring voor 25 ARJ21-700F’s met een optie op
nog eens 25. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 19-07-2022 09:30