Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2022

10 PILOOT EN VLIEGTUIG AUGUSTUS 2022
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
AERONAUTICAL ENGINEERS
Ombouwspecialist Aeronautical Engineers, Inc. (AEI) heeft een aanvullende order op
zak voor de ombouw van zes Boeing 737-800 NG’s tot Special Freighter. De order
werd geplaatst door ‘mid-life’ leasemaatschappij Aero Capital Solutions (ACS) uit het
Amerikaanse Austin die in november 2021 al dertien vliegtuigen bestelde bij AEI. In
dat jaar werden er in juli en februari respectievelijk zeven en tien besteld, terwijl in
2020 de eerste order al goed was voor vier 737-800SF’s. Ook de Chinese lease-
maatschappij China Aircraft Leasing Group Holdings Limited meldde zich bij AEI voor
de ombouw van een eerste 737-800 NG. n
AIRBUS
ORDERS
Airbus heeft voorlopige orders op zak van Air China, Chi-
na Eastern, China Southern en Shenzhen Airlines die in
totaal 292 A320neo-varianten willen gaan bestellen.
Volgens Airbus is dit een gevolg van het positieve her-
stelmomentum en de voorspoedige vooruitzichten voor
de Chinese luchtvaartmarkt.
De in mei 2022 aangekondigde order door de Australi-
sche Qantas Group voor twaalf A350-1000’s, twintig
A220’s en twintig A321XLR’s is bevestigd. De Ierse
luchtvaartmaatschappij Aer Lingus krijgt binnenkort de
beschikking over twee A320neo-varianten. Het duo zal
bij CDB Aviation worden gehuurd en worden toege-
voegd aan de A320-vloot die momenteel uit acht
A321neoLR-varianten en 37 A320ceo’s bestaat. Beide
A320neo’s zullen evenveel oudere ceo-varianten gaan
vervangen. De vliegtuigen waren oorspronkelijk be-
stemd voor de Russische luchtvaartmaatschappij
Smartavia maar kunnen vanwege de huidige sancties niet
door leasemaatschappij CDB Aviation geleverd worden.
Prijsvechter easyJet heeft voor 56 nieuwe vliegtuigen
van het type A320neo getekend. Deze krijgen CFM In-
ternational Leap-1A-aandrijving en moeten tussen 2026
en 2029 geleverd worden. Daarnaast zijn achttien gro-
tere A321neo’s besteld die elk plaats bieden aan 235
passagiers en in de periode 2024-27 geleverd worden.
De nieuwe vliegtuigen zullen oudere A319’s (156 stoe-
len) en A320’s (180-186 stoelen) vervangen. De aan-
koop is onderdeel van een langjarige overeenkomst tus-
sen easyJet en Airbus. Er zijn in totaal meer dan 8.000
A320neo-varianten besteld door ruim 130 klanten.
A350F
Nadat vrachtmaatschappij Silk Way West uit Azerbei-
dzjan als zesde klant bij Airbus tekende voor het nieuwe
350F vrachtvliegtuig en twee toestellen bestelde, dien-
de zich een nog onbekende klant aan die zeven vracht-
vliegtuigen van dit type wil. De orderteller is hierdoor
opgelopen tot 31. n
AIRBUS HELICOPTERS
H145 (M)
De Australische
chartermaatschappij
Microflite Helicopter
Services heeft een
H145 en twee
H130’s besteld. De
operator wordt
daarmee de eerste
Australische opera-
tor die met de vijf-
bladige versie van
de H145 gaat vliegen. Microflite is de grootste civiele klant van Airbus Helicop-
ters in Australië en vliegt met negentien helikopters van het type H120, H125,
H130 en H135. Microflite’s H125’s en H130’s krijgen daarnaast een retrofit met
Garmin G1000H touchscreens en ontvangen crashbestendige brandstofsyste-
men. De Cypriotische regering tekende vervolgens een contract voor de aankoop
van zes H145M’s met een optie voor nog eens zes. Deze zullen worden ingezet
bij de Cypriotische Nationale Garde. n
ECUREUIL
Airbus Helicopters
heeft de 7.000e
helikopter uit de
Ecureuil-familie af-
geleverd. Deze
eenmotorige H125
werd overgedragen
aan Blugeon Héli-
coptères, een Frans
bedrijf gespeciali-
seerd in hijswerk
op grote hoogte. De nieuwe H125 wordt toegevoegd aan Blugeons bestaande
vloot van vijf H125’s op drie verschillende bases in de Franse Alpen en een vierde
in de Pyreneeën. Elke helikopter vliegt gemiddeld 600 uur per jaar voor onder
meer bewaking van hoogspanningskabels en hijswerkzaamheden. De Ecureuil is
momenteel in gebruik bij 2.014 klanten in 124 landen en bestaat uit de H125 en
de H130 voor de civiele markt, maar ook voor openbare diensten en medische
hulpdiensten (EMS). Alle civiele en militaire versies hebben meer dan 37 miljoen
uur gevlogen, en verschillende hoogterecords gevestigd. De meest opvallende
hiervan werd bereikt op 14 mei 2005, toen Didier Delsalle met een H135 op de
top van de Mount Everest landde. Het is de enige helikopter die ooit deze presta-
tie heeft geleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 19-07-2022 09:30