Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2021
In de loop der jaren heb ik heel wat bedevaartsoorden be-
zocht. Als je bij een luchtvaartmaatschappij vliegt, is de kans
groot dat je af en toe naar het Zuid-Franse Lourdes of naar
Santiago in Spanje vliegt. Zo ben ik ook vaak in Jeruzalem
en Jeddah geweest. Er zijn nu eenmaal veel mensen die
om religieuze of andere redenen graag minstens een keer
in hun leven als pelgrim naar ‘hun’ bedevaartsoord willen
afreizen. Dankzij de luchtvaart kunnen we die mensen de
mogelijkheid bieden om zo’n pelgrimsreis te maken en dat
is fijn.
De luchtvaart zelf kent ook een paar bedevaartsoorden. Als
je een keer in Oshkosh bij de grootste jaarlijkse vliegshow
ter wereld bent geweest, voel je direct dat dit in feite ook
een religieuze bijeenkomst is. Een paar honderdduizend
luchtvaartvolgelingen komen ieder jaar in de zomer bijeen
in de Amerikaanse staat Wisconsin om gezamenlijk te erva-
ren wat de luchtvaart voor ons allen betekent. Dit anders zo
rustige vliegveld ontvangt gedurende de week van de air-
show duizenden vliegtuigen, die je van heel dichtbij kunt
bekijken. Samen met honderdduizenden gelijkgestemden
kun je een week lang over vliegen en vliegtuigen praten. Er
zijn honderden lezingen, workshops, films en er wordt zelfs
gezongen.
Aan de Amerikaanse oostkust ligt een totaal ander, maar
wel heel bijzonder bedevaartsoord voor luchtvaartvolgelin-
gen. Vlakbij het stadje Kitty Hawk in North Carolina liggen
de Kill Devil Hills, de plek waar de gebroeders Orville en
Wilbur Wright op 17 december 1903 voor het eerst een
vliegtuig op eigen kracht de lucht instuurden. Die eerste
vlucht, met Orville achter het stuur, duurde precies twaalf
seconden en het toestel legde daarin 36 meter af. Op deze
locatie en op dat moment begon de gemotoriseerde lucht-
vaart. Het is dus niet zo vreemd dat juist deze plek al snel
een bedevaartsoord voor luchtvaartliefhebbers werd. Vlak
naast het monument dat ter ere van die eerste vlucht werd
opgericht, is ook een vliegveldje aangelegd met de illustere
naam First Flight Airport. Veel meer dan een landingsbaan
en een parkeerterrein voor een paar vliegtuigen is het niet,
maar het is voldoende voor de pelgrims die deze bijzonde-
re plek met een klein vliegtuig willen bezoeken.
Een bedevaart naar First Flight stond al een tijdje op mijn
bucketlist. Natuurlijk wilde ik deze pelgrimstocht samen met
mijn vrouw in onze eigen antieke Cessna 170 vliegen. Op
12 juni 2021 was het zover. Na een vlucht van in totaal ze-
ven uur met drie tussenlandingen naderden we de monu-
mentale heuvel. Het vliegveld zelf was lastig te zien omdat
er inmiddels een flink bos omheen gegroeid was. Volgens
de informatie moest je zelfs goed uitkijken voor herten en
andere wilde bosbewoners die nog wel eens onverwacht
de landingsbaan op kwamen rennen. Om tien over zeven
‘s avonds raakten onze wielen de heilige grond en vijf se-
conden later kwam er links uit het bos een levensgroot hert
op ons af gesprongen. Vlak voordat hij de baan op zou ren-
nen en ik al bezig was om van hem af naar rechts te stu-
ren, stopte het dier. We keken elkaar aan en hij knipoogde
naar ons. Welkom op deze bijzondere plek.
Opgelucht haalden we adem en parkeerden ons vliegtuig.
Het motorgeluid stierf weg en een serene rust daalde over
ons neer. In stilte liepen we rond het monument en ik pro-
beerde me voor te stellen hoe het 118 jaar geleden moet
zijn geweest. Twee broers uit Dayton waren juist naar deze
plek gekomen omdat hier de meest gunstige wind voor
hun vliegproeven was. Ook de jaren daarvoor waren ze hier
naartoe afgereisd, toen nog met hun zweeftoestellen. In-
middels hadden ze zelf ook nog een benzinemotor in el-
kaar gezet en in 1903 moest het gebeuren. En het gebeur-
de. De luchtvaart ging van start, op dat moment en op deze
plek!
Het was bijzonder om hier rond te lopen. Het monument en
de verschillende presentaties op het terrein nodigen uit om
nog eens heel goed te beseffen hoe kort de luchtvaart be-
staat en waar het nu al toe heeft geleid. Dat biedt hoop voor
een heel lange en mooie toekomst van de luchtvaart.
lining up Door: Jan Cocheret
De eerste vlucht
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@hotmail.com
een
bedevaart
stond al een
tijdje op mijn
bucketlist
PILOOT EN VLIEGTUIG AuguSTuS 2021 7
07_ligningup.indd 7 20-07-21 08:46