PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021 67
Op basis van 6.200 kg brandstof komt hij uit op een hoeveelheid van
30 kg Kathon per vleugeltank.
Op 20 februari, wanneer de onderhoudswerkzaamheden bijna klaar zijn,
wordt het vliegtuig getankt met de 6.200 kg kerosine. tegelijkertijd voegt
de technicus via een vulopening boven op de vleugel de Kathon toe.
Een dag later wordt het brandstof-Kathon mengsel in de centrale tank
gepompt zodat ook die schoon wordt.
lONdeN
Op 24 februari is het onderhoud afgerond en wordt de airbus in bijna
vijf uur zonder problemen teruggevlogen naar London-stansted airport.
De volgende dag staat er voor de g-POWN een chartervlucht van Lon-
den-gatwick naar Krakow in Polen op het programma.
Om 05:20 uur in de ochtend worden de motoren gestart voor een kort
hopje van stansted naar gatwick. De rechtermotor start zonder proble-
men, maar bij het starten van de linkermotor verschijnt er een waarschu-
wing op het display in de cockpit: ‘eng 1 hp fuel valve’.
De gezagvoerder stopt de startprocedure en probeert het opnieuw. Nu
komt de motor zonder problemen tot leven.
krakOW
De heenvlucht naar Krakow verloopt zonder problemen en het vliegtuig
komt halverwege de ochtend aan.
Wanneer g-POWN ’s avonds klaar is voor de terugvlucht, gaat het
opstarten van de motoren weer niet vlekkeloos. De rechtermotor start
direct, maar de linker heeft drie pogingen nodig. Weer verschijnt de
melding ‘eng 1 hp fuel valve’ op het display in de cockpit en bij de
Bijschrift
Een vlucht van 11 minuten.
??
? ?
??
??
Een Pawnee met sleep.
laatste poging ook nog een ‘eng 1 start fault… eng 1 stall’ melding.
uiteindelijk lukt het om de motor te starten en kan de terugvlucht naar
Londen beginnen.
Onderweg sturen ze alvast een bericht naar de onderhoudsdienst van
titan met de betreffende waarschuwingen.
toch lijkt er iets nog niet helemaal in orde met de motoren. tijdens de
daling richting gatwick voelen de piloten lichte trillingen bij een N1 van
66%. N1 is de rotatiesnelheid van de fans van de motoren.
De trilling stopt wanneer ze gas terugnemen. twee keer zien ze heel
kort een melding ‘eng 2 stall’ verschijnen tijdens de trillingen.
Ze proberen de N1 op 50% te houden en te dalen via een continuous
descent approach. Mocht er weer een melding op het display ver-
schijnen, spreken de piloten af dat ze direct een noodoproep zullen
doen.
gelukkig gaan de daling en de nadering goed en landt de airbus veilig
om 22:15 uur op gatwick.
trOuBleshOOteN
Wanneer het toestel geparkeerd is, belt de gezagvoerder naar de onder-
houdsafdeling en vertelt over de twee ‘engine stall’ waarschuwingen
voor de rechtermotor.
Een technicus wordt naar het vliegtuig gestuurd om te troubleshooten.
Inmiddels is ook de nieuwe bemanning bij het vliegtuig aangekomen. Zij
moeten de airbus terugvliegen naar stansted.
samen met de vorig crew en twee technici bespreken ze de proble-
men.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 67 20-07-21 11:42