64 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021
HisToriE Door: thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
in Dienst van De luftwaffe
toen op 1 september 1939 de tweede Wereldoorlog uitbrak, werden
de voor de Zuid-amerikaroute bestemde Do 26 V1 en V2 naar Las Pal-
mas gedirigeerd. Het moederschip ‘Ostmark’, dat voor de kust van de
Engelse haven Bathurst in gambia op de rede lag, werd gewaarschuwd.
Het schip moest via de haven Bolama in Portugees-guinea naar de ha-
De ‘seeadler’ op de katapult van de ‘Friesenland’ en na de landing weer aan boord.
De ‘seemöwe’ was een van de toestellen van de Luftwaffe.
Do 26 V4 tijdens een proefvlucht.
ven van Las Palmas varen. In oktober vertrok de ‘Ostmark’, om het met
zijn katapultuitrusting mogelijk te maken dat de vliegboten non-stop naar
Duitsland terug konden vliegen. ten noorden van Corsica werden de
toestellen aangevallen door Franse jagers maar zij wisten in een regen-
front te ontkomen. De Do 26 V2 seefalke landde na een vlucht van
ruim 13 uur op de Bodensee bij Friedrichshafen.
De Do 26 V1, D-agNt ‘seeadler’ en de V2, D-aWDs ‘seefalke’ en de
V3, D-asRa ‘seemöwe’ werden in Friedrichshafen ‘gemilitariseerd’. aan-
sluitend werden ze naar travemünde gedirigeerd.
De vliegtuigen werden uitgerust als langeafstandsverkennings- en trans-
portvliegtuigen. als bewapening kregen zij een boegkoepel met een 20
mm Mg-151 kanon en drie beweegbare mitrailleurs in opstellingen ter
weerszijde van het rompmidden en in de bodem.
De Do 26 V1 t/m V3 waren op 1 maart 1940 ingedeeld bij het ’teilstaf-
fel travemünde’ onder commando van majoor Von Buddenbrock. Dit
was een onderdeel van Küstenfliegergruppe 406.
oPeratie ‘weserflug’
Op 7 april 1940 begon de operatie ‘Weserflug’; de Duitse overval op
Denemarken en Noorwegen. Met twee beschikbare Do 26’s werd het
‘tranzozeanstaffel travemünde’ samengesteld onder bevel van de Führer
der seeluftstreitkräfte West. Met beide vliegboten (later aangevuld met
de Do 26 V3) werden overwegend transportvluchten naar Noorwegen
ondernomen. De Do 26 kon op één vlucht, normaal gesproken, tien be-
wapende militairen vervoeren.
Op 9 mei 1940 werd een bevoorradingsvlucht naar Narvik uitgevoerd
met vier Do 26’s, waaronder de V1 en V2. De V2 met de herkennings-
code P5+BH werd voor het bereiken van zijn doel door drie Engelse
jagers neergeschoten, maar niet voordat hij zelf een van de jagers had
neergehaald. Met drie uitgevallen motoren lukte het Flugkapitän graf
62-63-64-65_hfbhansajet.indd 64 20-07-21 11:39