48 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021
De seagle moet plaats gaan bieden aan vier inzittenden. Het toestel
wordt ontwikkeld tegen de achtergrond van de plannen van de Europe-
se Commissie om twaalf vliegtuigen aan te schaffen die als snelle inter-
ventietoestellen kunnen worden ingezet in de landen rond de Middel-
landse Zee. Daarbij zal Europa in het kader van het RescEu-programma
negentig procent van de aankoop financieren.
Dit RescEu-programma is onderdeel van het zogenoemde Europese
Emergency Response Coordination Centre (ERCC). Daarbinnen stellen
zes lidstaten in 2021 gezamenlijk elf blusvliegtuigen en zes blushelikop-
ters beschikbaar voor de gecoördineerde bestrijding van natuur- en bos-
branden.
Hydrofoil
gedacht wordt aan een draagvleugelvariant met intrekbaar landingsge-
stel waarbij het toestel tijdens het ‘scoopen’ boven het wateroppervlak
scheert om op die manier tot 12.000 l water in te nemen. Deze lading
moet daarbij via vier schepmonden over vier tanks worden verdeeld.
Het grotendeels uit composietmaterialen te bouwen vliegtuig moet een
MtOW van 32.000 kg krijgen en bestand zijn tegen schokken oplopend
tot 3,5 g. Vooreerst wordt uitgegaan van een kruissnelheid van 250 kts
(463 km/h) bij een vliegbereik van 1.550 nm (2.870 km). Komt het tot
een order, dan zal Dufour als projectcoördinator optreden.
Het Belgische architectenbureau Roadfour bestudeert momenteel de mogelijkheden om een nieuw
blusvliegtuig te ontwikkelen als mogelijke opvolger van de in hun ogen verouderde Canadair CL-215 en
CL-415 blusvliegtuigen. Het toestel, de Seagle, moet een volledig Europees ontwerp worden.
Bijschrift
roadfour Seagle
OntwikkELingEn Door: Ruud Vos – Foto’s: Roadfour
??
? ?
??
??
48_roadfourseagle.indd 48 19-07-21 09:37