44 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021
Eco-VErkEnninGSVLucht Door: David Bakels
laaTsTe horde…
Wanneer kunnen we zo’n beetje op de verkrijgbaarheid van swift in Ne-
derland gaan rekenen? Waar is het verkrijgbaar? Is er iets van een ver-
koopprijs? Ernst: “Qua prijs zullen we er alles aan doen om die op het
niveau van aVgas te houden. En qua leveranties en logistiek kan alles á
priori via ons hier in Nijmegen verlopen. We hebben grote opslagcapaci-
teiten en tevens vrachtwagens waarmee we sowieso onze klanten bele-
veren.” En dan de beschikbaarheid van swift? “Dat is nog een even een
open vraag. Er zijn nog investeringen nodig waar ook de amerikanen het
mee eens moeten zijn. al heb ik er alle vertrouwen in dat we ook die
horde gaan nemen. als alles meezit een jaar of anderhalf á twee?”
dé oplossing?
schone mobiliteit komt er weliswaar absoluut aan, zeker voor de lucht-
vaart, maar ook in het geval van swift-vliegtuigbenzine voor de ga is dus
weer sprake van ‘over enkele jaren’. Maar dan wel met dit verschil dat de
belofte daarvan weleens heel veel minder offers zal vergen van de ga.
geen tussenoplossing, kortom, maar dé oplossing?
de ‘van gelder winch’
Weinig mensen weten het, maar Peter van Gelder (79), voormalig di-
recteur van Van Gelder Aardolie en vader van de huidige drie direc-
teuren, vliegt al vanaf zijn 16e jaar. Eerst zweven, daarna motorzwe-
ven. Als utS’er (voorloper van de htS) is Peter senior een echte
technicus, die tot op de dag van vandaag het liefst achter zijn teken-
tafel ‘dingetjes’ ontwerpt. En ze daarna ook maakt. Zo bedacht Van
Gelder al in de jaren zestig een motorlier voor de zweefvliegerij –
‘winch’ onder professionals – met zes kabels en dus ook zes trom-
mels. in plaats van twee om twee. De koppelingen van die trommels
– die net zo goed speciaal door Van Gelder waren bedacht en ge-
maakt – lagen niettemin netjes naast elkaar op (bijgevolg dus ook)
een vrachtwagenachtig lang onderstel. het geheel was trouwens ook
voorzien van een vrachtwagenachtige cabine waarin de ‘lierman’ zijn
werkplek heeft. De voordelen van deze door een 200 pk DAF-diesel
aangedreven maxi-winch zijn evident: zes zwevers achter elkaar met
zo min mogelijk tussentijds tijdverlies de lucht in krijgen, in plaats
van zesmaal met dat trekkertje die anderhalve kilometer heen en te-
rug te moeten rijden om die ene kabel op te pikken. niet alleen es-
sentieel bij zweefwedstrijden, maar natuurlijk ook erg fijn voor elke
zweefvlieger. De ‘Van Gelder Winch’ trok, afgezien van losse bestel-
lingen uit binnen- en buitenland, zelfs de aandacht van de Britse
royal Air Force, die een bestelling van 24 stuks plaatste. uiteindelijk
werden die in licentie elders geproduceerd, maar dat is weer een an-
der verhaal…
swift 100 R zou de oplossing kunnen zijn.
42-43-44_schonegeneralaviation.indd 44 20-07-21 11:34