Pagina 12 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2021

12 PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
BoEINg
uNItEd aIRLINEs
united airlines heeft zowel bij Boeing als airbus een groot aantal vliegtuigen besteld. De order
bestaat uit 200 stuks van het type MaX 8 (50) en MaX 10 (150). Door de nieuwe order staan
nu bij Boeing 380 orders in de boeken (inclusief dertig inmiddels geleverde MaXvarianten). Bij
airbus werd getekend voor zeventig a321neovarianten. Daarnaast gaat united tweehonderd vijf
tigzitters afstoten en zullen alle cabines van narrowbodyvliegtuigen worden gemoderniseerd. n
767-300f
FedEx Express heeft twintig van vijftig openstaande opties verzilverd voor 767300F (ER)
vrachtvliegtuigen. De maatschappij bestelde in 2015 vijftig toestellen van dit type met opties
op nog eens vijftig. Recent werd door de pakketvervoerder de honderdste fabrieksnieuwe
767300F (ER) opgehaald. In 2021 werden tot op heden al zes toestellen van dit type opge
haald, in totaal zullen het er dit jaar zelfs achttien worden. Een 767300F(ER) heeft 336 m3
vrachtruimte beschikbaar op het bovendek en nog eens 102 m3 in de belly. Het toestel is
goed voor een laadvermogen van 57,2 ton, en heeft een vliegbereik van 3.255 nm (6.025
km). De FedExvloot telt momenteel 453 vliegtuigen terwijl nog elf in bestelling staan, waar
onder meerdere 300F (ER) varianten. Naast de 300F (102 in de FedExvloot) is ook de 757
200F een ‘grootaandeelhouder’ met 155 toestellen van dit type. n
737-800Bcf
Leasemaatschappij BBaM heeft twaalf
737800BCFvrachtvliegtuigen besteld waar
door er nu 31 in de orderboeken staan.
BBaM bestelde tijdens de singapore airshow
2020 al eerder drie vliegtuigen van dit type.
In januari 2021 volgde een order voor zes
met een optie op nog eens zes. Ook de Ca
nadese luchtvaartmaatschappij WestJet is
voornemens haar vloot uit te breiden met
vier vrachtvliegtuigen. Het bedrijf heeft haar
oog daarbij laten vallen op de 737800BCF.
De vliegtuigen moeten vanaf 2022 de vloot
komen versterken en bieden elk plaats aan
24.040 kg vracht verspreid over het boven
dek (141,5 m3 en de belly 43,7 m3) bij een
vliegbereik van 2.570 nm (4.760 km). n
P-8a PosEIdoN
Duitsland gaat vijf P8a Poseidon maritieme verkennings en aanvals
vliegtuigen bestellen. De vliegtuigen moeten verouderde acht P3C Ori
ons gaan vervangen. De Duitse marine wil de toestellen laten voorzien
van tactische open missiesoftware. Daarnaast krijgen de vliegtuigen on
der meer Wescam electrooptische en infrarood MX20HDsensoren, een
Raytheon aN/aPY10 radar, Deagel aLQ240 voor de ondersteuning van
elektronische maatregelen en BaE systems aN/aLE47 counter measu
res dispensesystemen. Onderdeel van het contract is tevens de training van piloten, waarne
mers en technici alsmede de levering van reserveonderdelen. De P8a is een missievariant
van de 737800 Ng en ontworpen voor maritieme taken waaronder verkenning, onderzee
bootbestrijding en aanvallen tegen oppervlakteschepen. n
ch-47f
Het Britse ministerie van Defensie heeft groen licht gekregen om voor de Royal air Force veer
tien Chinook Block II transporthelikopters te bestellen. De toestellen zullen vanaf 2026 gele
verd worden en de oudste van de zestig bij de RaF vliegende transportvarianten gaan vervan
gen. In eerste instantie worden de negen alleroudste van de vlootsterkte afgevoerd, daarna
veertien andere die zullen worden vervangen en die op dat moment 45 jaar oud zijn. n
dEutschE REgIoNaL aIRcRaft
De Duitse startup H2FLY en Deutsche aircraft
(DRa) hebben een samenwerkingsovereen
komst ondertekend die moet leiden tot de
komst van een vliegende waterstofaangedre
ven Dornier Do328 in 2025. H2FLY heeft in
middels de nodige ervaring opgedaan met
brandstofceltechnologie waarbij met de water
stofelektrisch aangedreven HY4 meer dan ze
ventig starts en landingen zijn uitgevoerd. Dat
toestel heeft een bereik van 750 km. De sa
menwerking moet uiteindelijk leiden tot de
komst van een D328 demonstrator die wordt
aangedreven door een brandstofcel met een
vermogen van 1,5 megaWatt. DRa heeft het
Duitse bedrijf Heggemann aangewezen om
voor de D328eco zowel het neuswiel als het
hoofdlandingsgestel te ontwikkelen. Het bedrijf
zal drie prototypes bouwen om een en ander
te testen. Ool zal Heggemann het landingsge
stel voor de eerste vliegende prototypes bou
wen. n
ByE aERosPacE
Jet It en JetClub worden launching customer
van de recent geïntroduceerde Bye aerospace
eFlyer 800. Beide amerikaanse en Europese
aanbieders van vliegtuigen in deeleigendom
hebben getekend voor een ‘vloot’ toestellen
van dit type met vastgelegde kooprechten op
nog eens een onbekend aantal. Daarnaast
werden vier eenmotorige vierpersoons eFlyer
4’s besteld. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 12 20-07-21 08:47