Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 8-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG augustus 2021 11
aIRBus
RaIsBEcK ENgINEERINg
Raisbeck Engineering heeft een zogenoemd EPIC Caravan drag
reduction systeem ontwikkeld voor de Cessna Caravan 208B.
Het systeem werd na 131 uur testen productierijp geacht. Daar
bij werd aan de voorzijde van een cargopod een composiet fai
ring aangebracht en aan de achterzijde van de romp twee me
talen strips. Het 17 kg wegende systeem leidt volgens Raisbeck
niet alleen tot een hogere kruissnelheid (45 kts) maar ook tot
een lagere Inner turbine temperature (Itt) bij die kruissnel
heid. Ook wordt met EPIC een deice boot voor de cargopod overbodig. n
atR aIRcRaft
sky Express heeft een eerste atR 72
600 opgehaald in het kader van een
voorgenomen vlootvernieuwing waar
bij in totaal zes toestellen van dit type
zijn besteld. Deze zullen voor het eind
van 2021 worden geleverd. De griek
se luchtvaartmaatschappij vliegt mo
menteel met vijf atR 42500 varian
ten en vijf grotere atR 72500’s. n
a320NEo
De Japanse luchtvaartmaatschappij star Flyer gaat vijf van haar twaalf vliegtuigen vanaf januari
2023 vervangen door a320neovarianten. De nieuwe toestellen zullen een airbus airspaceinte
rieur krijgen. Volgens star Flyer verbruiken de neo’s ongeveer twintig procent minder brandstof,
zijn ze de helft stiller en wordt per vliegtuig een CO2reductie bereikt van 5.000 ton op jaarba
sis. Ook dalen de exploitatie en onderhoudskosten met respectievelijk vijf en veertien procent.
starflyer vliegt momenteel met twaalf a320ceovarianten. n
a330-200 P2f
Beide a330200’s van het in februari 2021 failliet verklaarde air Namibia wacht ombouw tot
vrachtvliegtuig. Hoewel beide vliegtuigen krap acht jaar oud zijn, ziet de amerikaanse leasemaat
schappij Castlelake meer heil in ombouw tot a330200P2F (Passenger to Freighter) dan ze op
nieuw op de markt te brengen als passagiersvliegtuig. Beide vliegtuigen staan momenteel bij de
Elbe Flugzeugwerke (EFW) in Dresden geparkeerd. Bij EFW worden in 2021 zeven a330’s tot
vrachtvliegtuig omgebouwd. In 2022 moeten dat er veertien zijn en nog weer een jaar later
zelfs 23. Het bedrijf leverde tot op heden twaalf a330 P2F’s af. n
a321 P2f
Lufthansa Cargo gaat begin 2022 twee tot
vrachtvliegtuig omgebouwde a321200’s
toevoegen aan de vloot. Op termijn worden
dit er mogelijk meer. Beide elders aange
kochte vliegtuigen zullen door piloten van
Lufthansadochter City Line worden gevlo
gen op Europese routes. Lufthansa Cargo
deelde begin juni 2021 mee een elfde
777F toe te voegen aan de vrachtvloot.
Ook de amerikaanse leasemaatschappij air
transport services group (atsg) heeft twee
a321200’s aangekocht voor ombouw tot
vrachtvliegtuig. Het eerste toestel zal eind
2021 arriveren, het tweede in het eerste
kwartaal van 2022. De vliegtuigen zullen bij
Pemco Conversions worden omgebouwd
naar PassengertoFreighter (P2F). Een a321
P2F kan tot 28 ton vracht vervoeren over
3.500 km. n
a321xLR
Het prototype van de in 2019 tijdens de Paris air show geïntro
duceerde a321neo XLR neemt steeds vastere vormen aan. Re
cent leverde onderaannemer stelia aerospace de eerste voorste
rompsecties af in Hamburg. Daar werden ook de achterste romp
sectie en enkele centrale rompsecties met elkaar verbonden. Het
nieuwe vliegtuig moet in 2023 op de markt komen, gaat plaats
bieden aan maximaal 244 passagiers, is vanaf 2023 leverbaar,
krijgt een maximaal startgewicht van 101 ton en een vliegbereik van 4.700 nm (8.704 km). n
a400m aLs BRaNdBLussER?
aKKa technologies heeft een betaalbare kit
ontwikkeld waarmee militaire transportvliegtui
gen in een handomdraai kunnen worden om
gebouwd naar blusvliegtuig. De Franse tak van
aKKa ontwikkelde de kit in eerste instantie
voor de a400M atlas en tweemotorige C235
en C295 transportvliegtuigen die over een
achterste laaddeur beschikken. Het systeem
bestaat uit twee watertanks met elk een in
houd van tien ton water die met behulp van
lieren aan boord worden gebracht. Eenmaal
geïnstalleerd vergt het afvullen slechts tien mi
nuten. Volgens aKKa kan de kit binnen een
uur in een vliegtuig worden aangebracht en er
even snel weer worden uitgehaald. n
c295
De thaise luchtmacht heeft een extra C295
transportvliegtuig besteld. Daarmee komt
het aantal toestellen in thaise dienst uit op
drie. Het eerste toestel werd in 2016 gele
verd. De C295 kan dankzij twee 2.645 pk
sterke turbopropmotoren kruissnelheden
aanhouden van 480 km/h bij een vliegbe
reik van maximaal 4.300 km. Het toestel
biedt plaats aan meer dan zeventig bewa
pende militairen of negen ton lading. airbus
Military verkocht tot op heden 218 C295’s
aan zeventien afnemers. Daarvan zijn inmid
dels 187 geleverd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 20-07-21 08:47