Pagina 7 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 7
Volgens de Europese EASA-regel FCL.065 mag de houder
van een bewijs van bevoegdheid die de leeftijd van vijfen-
zestig jaar heeft bereikt, niet fungeren als bestuurder van een
luchtvaartuig dat betrokken is bij commercieel luchtvervoer.
Het is conform de internationale ICAO-afspraken.
Deze maand word ik zelf vijfenzestig. Het is een wonderlijke
ervaring. Het is niet dat ik er moeite mee heb, maar ik heb
gewoon het gevoel dat ik gisteren nog vijfentwintig was.
Twee keer met je ogen knipperen en de pensioengerechtig-
de leeftijd voor piloten staat opeens voor je deur. De tijd
vliegt!
Zonder het van tevoren te plannen, ben ik toch in de gelukki-
ge omstandigheid dat ik commercieel kan blijven vliegen na
mijn verjaardag later deze maand. Drie jaar geleden kwam
de airline waar ik toen voor werkte in de problemen en
moest ik uitkijken naar iets anders. Op dat moment was het
pilotentekort tot volle bloei gekomen, waardoor de cockpit-
baantjes voor het opscheppen lagen. Het was tijd om eens
iets anders te proberen dan met Boeings de wereld rond te
vliegen en ik solliciteerde bij een Amerikaanse maatschappij
die met zakenjets vliegt. Het was iets dat ik altijd al gewild
had, maar als je steeds een goeie baan hebt, dan ga je niet
zo gauw iets anders doen. Ik werd aangenomen op de Bom-
bardier Challenger en rolde een totaal nieuwe wereld in. De
wereld van de ‘rich and famous’. Nou ja, voornamelijk de
‘rich’, want goedkoop is deze tak van sport bepaald niet! Ei-
genlijk is vrijwel alles anders dan wat ik in mijn vorige leven
heb meegemaakt bij de luchtvaartmaatschappijen. We vlie-
gen af en toe naar de grote vliegvelden, maar komen meest-
al op de allerkleinste veldjes. Bovendien weet je ’s ochtends
nooit waar je ’s avonds uiteindelijk aankomt. We vliegen met
zijn tweeën, maar het vliegen zelf is maar een klein onder-
deel van ons werk. We doen zelf de vluchtvoorbereiding, la-
den en lossen de bagage, we tanken, zorgen voor de cate-
ring en na iedere vlucht maken we zelf het vliegtuig schoon.
Ja, ook de wc.
Zonder dat ik het me op dat moment realiseerde, ben ik drie
jaar geleden overgestapt naar de enige tak van de commerci-
ele luchtvaart waar geen maximumleeftijd geldt, de Ameri-
kaanse zakenluchtvaart. De afgelopen tijd heb ik al meerdere
malen gevlogen met collega’s die de zeventig gepasseerd
zijn. Hoe het was? Gewoon! Leeftijd maakt in mijn beleving
voor vliegers niets uit. We worden ieder half jaar medisch ge-
keurd, doen twee keer per jaar training en examen op de si-
mulator, dus als je al afgetakeld zou zijn, dan word je er echt
wel op tijd uitgefilterd. De gesprekken in de cockpit zijn het
enige dat onze leeftijd verraadt. Wij hebben het niet over
Drake of BTS, maar over de Beatles en Stones.
En wat het vliegen betreft, heb ik echt het idee dat ik op dit
moment beter ben dan ooit. Ruim veertig jaar ervaring heb-
ben mij veel gebracht, misschien wel vooral het inzicht waar
het in de lucht allemaal echt om draait én waar het gevaar
op de loer ligt. Dus wat mij betreft mag de maximumleeftijd
voor beroeps- en verkeersvliegers vandaag nog de prullen-
bak in. Zelf blijf ik doorgaan zolang ik het leuk vind. Het einde
is nog lang niet in zicht. Maar nu eerst taart!
LINING UP Door: Jan Cocheret
VIJFENZESTIG?
Jan Cocheret
is duizendp(il)oot
jancocheret@outlook.com
De
tijd
vliegt!
07_liningup.indd 7 14-06-2022 13:42