PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 69
in Gebied C. Ook hier werden algemene omstandigheden verwacht met
een zicht van 40 km, met weinig of verspreide, af en toe gebroken
(FEW/SCT (OCNL BKN)) bewolking met een basis tussen 2.000 en
4.000 voet. Als gevolg van de convergentielijn werden af en toe (OCNL)
regen- en sneeuwbuien (SHRASN) voorspeld die het zicht op sommige
plaatsen zouden verminderen tot 5.000 m. Dit zou verder verminderen
bij geïsoleerde (ISOL) zware regen- en sneeuwbuien of onweersbuien
met kleine hagel- of sneeuwkorrels (+SHRASN/+TSRAGS) en gepaard
gaan met ernstige ijsvorming en turbulentie. De zwaardere buien zou-
den worden gegenereerd door cumulonimbus (CB) wolken met een
basis tussen 1.500 voet en 3.000 voet. De 0°C isotherm werd voor-
speld tussen 1.000 voet en 2.000 voet.
Ten tijde van het ongeval lieten satellietbeelden zien dat er een reeks re-
genbuien boven Het Kanaal hing.
ONDERZOEK
De Engelse Air Accidents Investigation Branch (AAIB) startte een onder-
zoek naar het ongeval. Zo’n onderzoek duurt doorgaans meer dan een
jaar. Toch bracht de AAIB al ruim een maand na het ongeval een Special
Bulletin uit om de eerste bevindingen te delen.
Het is niet precies bekend wanneer het vliegtuig in de bewolking te-
rechtkwam. Maar, in de paar minuten voordat het vliegtuig van de radar
verdween, begon het vliegtuig zijn koers en hoogte te variëren alvorens
te dalen in een steilere bocht naar rechts. De voorspelde zware turbu-
lentie en ijsvorming in de wolken kunnen hebben bijgedragen aan het
verlies van controle over het vliegtuig.
Uit de tot dusver beschikbare gegevens blijkt dat het vliegtuig de contro-
le verloor toen het in een zeer actieve cumuluswolk terechtkwam, die
was voorspeld. Geen van de inzittenden was gekwalificeerd om in in-
strumentcondities te vliegen. Het vliegtuig is waarschijnlijk ernstig be-
schadigd geraakt bij de impact met het water van Het Kanaal.
Ondanks dat het onderzoek nog bezig is, benadrukt de AAIB het belang
van het beoordelen van de weersvoorspelling voorafgaande aan de
vlucht. Het voorbereiden van verschillende scenario’s kan daarbij helpen.
Het is beter om voor vertrek de opties te hebben doorgenomen, dan
dat je in de lucht een plan moet gaan maken.
Daarnaast is het zeer gevaarlijk om bewolking in te vliegen wanneer je
geen ervaring hebt met instrumentvliegen. Er zijn talloze ongevallen
waarbij de piloot volledig gedesoriënteerd raakt in bewolking en uitein-
delijk de controle over het vliegtuig verliest.
Ook waarschuwt de AAIB ervoor om bij vluchten over water eerst het
reddingsvest aan te doen, en daarna de stoelriemen vast te maken. Uit
de video van de piloten van G-EGVA bleek dat de schouderriemen on-
der het vest doorliepen. Dit maakte uiteindelijk in dit ongeval geen ver-
schil, maar kan bij een noodlanding op het water wel een gevaar ople-
veren.
Bron: AAIB Bulletin S1/2022
Tabel met weersverwachting van de MetOffice.
HET VLIEGTUIG
Type Piper PA-28R-200 Cherokee Arrow II
Registratie G-EGVA
Constructienummer 28R-7635229
Eerste vlucht 1976
Motoren 1 x Lycoming IO-360-C1C zuigermotor
DE BEMANNING
Gezagvoerder 69 jaar
Vliegervaring 200 uur
Op type 5 uur
66-67-68-69_ongevallenanalyse.indd 69 14-06-2022 14:05