Pagina 65 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 65
Na de oorlog had Fairchild het druk met het C-82 ‘Packet’ transportvlieg-
tuig en verkocht het ontwerp aan de Texas Engineering and manufactu-
ring Co (Temco) in Dallas, Texas, die nog 280 Fairchild 24’s bouwde.
NEDERLANDSE F-24’S
De Fairchild 24 vloog, en vliegt nog steeds, tot in alle uithoeken van de
wereld. In dit artikel beperken wij ons tot de Nederlandse toestellen. Van
de honderden ex-Royal Air Force Argussen, die na de Tweede Werldoor-
log op de tweedehandsmarkt kwamen, werden er twaalf in Nederland
ingeschreven. Een van de eerste was de PH-NAY van eigenaar R.C. Perry,
die op 27 augustus 1946 werd geregistreerd. In 1946 maakte de PH-
NAY een noodlanding bij Lyndhurst in Engeland. Daarbij werden het on-
derstel en de linkervleugel beschadigd. Al na een half jaar werd de regis-
tratie doorgehaald en het is onduidelijk wat er met het toestel is
gebeurd.
De PH-NDG werd op 7 mei 1948 ingeschreven op naam van G.F. Roe-
loffzen. Deze deed op 11 en 12 juni met passagier Dam-Merret mee
aan een rally naar Sion in Zwitserland. Ze behaalden een derde prijs. Ter-
wijl het toestel gedemonteerd was, reed op 23 november 1950 een au-
to over de rechtervleugel, die zwaar werd beschadigd. Op 7 mei 1956
werd de inschrijving doorgehaald.
Op naam van tandarts A.M. Noordenbos uit Enschede werden achter-
eenvolgens de PH-NDH, de PH-NDI en de PH-NDS ingeschreven. Ken-
nelijk waren ze voor de handel bestemd, want alle drie werden al snel
doorverkocht. De PH-NDH werd eigendom van Coen Kries, die er veel
mee vloog. Zo maakte hij een vlucht van 10.000 km, toen hij met zijn
vrouw in oktober 1951 deelnam aan de ‘Tour d’Algérie et du Grand Erg
Occidental’, waarvan 3.280 km dwars over de Sahara.
De PH-NDI ging op 26 november 1948 naar G. Jannink in Enschede en
kwam in 1967 in handen van Otto Hartman. Op 10 september 1970
werd de inschrijving doorgehaald.
De PH-NDK werd op 14 augustus 1948 ingeschreven op naam van J.W.
ten Barge van Reisbureau ‘Twenthe’ in Enschede. Op 19 juni 1954 werd
de registratie doorgehaald met de opmerking ‘Augustus 1953 blijvend
uiteengenomen’.
De PH-NDL werd op 7 mei 1948 ingeschreven op naam van H.J.P.
Heek in Enschede. Het toestel werd verschillende malen doorverkocht
en o.a. door Henk Klusman gebruikt voor rondvluchten op Ameland. In
mei 1970 werd het toestel beschadigd door een botsing met een ba-
ken. Op 10 mei 1978 werd de inschrijving doorgehaald. Het toestel
werd nog lang bewaard in een hangar in Oostwold van T.R. van der
Meulen, met de bedoeling het te restaureren. In 1994 werd het naar Le-
lystad gebracht om de (jaren durende) restauratie te voltooien.
De PH-NDS die in 1948 was ingeschreven op naam van A.M. Noorden-
bos, werd op 19 mei 1949 verkocht aan Tj. Bendien, te Almelo en
Met de PH-NDH werd dwars over de Sahara gevlogen.
FAIRCHILD F-24 IN HET KORT
Bemanning 1
Motoren 1 x Ranger R-960 van 165 pk
Spanwijdte 11,00 m
Lengte 7,20 m
Leeggewicht 725 kg
Startgewicht 1.150 kg
Kruissnelheid 190 km/u
Maximumsnelheid 209 km/u
Praktisch plafond 5.030 m
Vliegbereik 1.025 km
kwam op 19 augustus 1954 in handen van mevrouw H. Jansen van
Nieuwenborg in Venlo. In 1956 werd het toestel verkocht aan R. Win-
necke in Düsseldorf.
De PH-NFW werd op 21 juni 1950 ingeschreven op naam van Vliegveld
Ypenburg NV. Een jaar later stond het op naam van de firma Imtoprex in
Den Haag en na een ongeval op Texel werd op 4 juni 1954 de inschrij-
ving doorgehaald.
De PH-NGY werd op 30 augustus 1957 ingeschreven op naam van Sky-
light NV, maar na een ongeval bij Meppel op 1 december 1958 werd de
inschrijving op 9 januari 1959 doorgehaald.
De vliegtuigen van Skylight werden gebruikt voor luchtreclame, rond-
vluchten en allerlei andere vliegklusjes.
Ook de PH-NGZ werd op 30 augustus 1957 ingeschreven op naam van
Skylight. Het volgende jaar ging het toestel naar J.O. de Rijke in s’ Grave-
land, die het direct naar Nieuw-Guinea overbracht, waar het begin 1960
verongelukte.
De PH-NIP werd op 19 september 1958 ingeschreven op naam van
J.C.C. Drummen, die de Fairchild en de motor meteen afzonderlijk ver-
kocht in Frankrijk.
MUSEUMSTUKKEN
In het Gyrocopter Aviation Museum van Richard van As op vliegveld
Midden-Zeeland staat een gerestaureerde Fairchild 24G met de Ameri-
kaanse registratie NC19146.
In de jaren tachtig kwam de stichting Vroege Vogels in het bezit van een
Fairchild 24R-09. Op 1 mei 2006 werd het toestel als PH-FAI in het Ne-
derlandse luchtvaartuigregister ingeschreven, maar op 12 mei 2014
werd de inschrijving ambtshalve doorgehaald, omdat het toestel geen
Bewijs van Luchtwaardigheid had.
In 2010 gefotografeerd in RAF-kleuren. (Foto: Ad-Jan Altevogt)Fairchild F-24 UC-1A van de US Army.
62-63-64-65_fairchild24spread.indd 65 14-06-2022 14:04