Pagina 64 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

64 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
te bieden voor hetzelfde vliegtuig. De Tweede Wereldoorlog maakte een
eind aan deze gewoonte, voor zover het de uitersten van lijnmotoren en
stermotoren betrof, zodat Fairchild de enige was die deze opties aan-
bood.
SUCCES
In 1934 zag het compleet vernieuwde Model 24C-8C met de Walter
Scarab-motor het licht. De romp en de neuscontouren waren veranderd
en de spanwijdte van de vleugel werd vergroot, terwijl de ailerons wer-
den verkort en veranderd in het Frieze-type. De parallelle steunstijlen
werden vervangen door V-type stijlen. De vorm van het richtingsroer
werd veranderd met een balansdeel in de top. Een dwars geplaatste
derde stoel werd toegevoegd aan de bagageruimte. Van dit model wer-
den er 125 gebouwd, hetgeen geweldige business betekende voor een
industrie die net omhoog krabbelde uit de depressie. De 24C-8C en alle
volgende modellen konden worden uitgerust met twee Edo-drijvers. In
plaats van het staartwiel werd dan een extra kielvlakje onder de romp
geplaatst.
In 1935 verscheen de 24C-8D met flaps en een 145 pk, zescilinder
Ranger 6-390-motor. Daarvan werden er zes gebouwd. In 1936 presen-
teerde Fairchild twee nieuwe modellen: de 24C-8E met de 145 pk War-
ner en de 24C-8F met de 145 pk Ranger, waarvan 50 E’s en 40 F’s wer-
den gebouwd. In dat jaar kreeg Fairchild zijn eerste militaire klant; de US
Coast Guard kocht vier 24C-8F’s als executive transports met de marine-
aanduiding J2K-1 en -2. In 1937 werden nog honderd 24C-8F-versies
en 25 24C-8H’s met 150 pk Rangers gebouwd. Deze toestellen hadden
een vierde stoel als optie. De Royal Air Force kocht een 24C-8G in mili-
taire beschildering voor gebruik door haar air attaché in Washington. In
dat jaar kwam de C-8 aanduiding uit de jaren 30 te vervallen, een 24C-
8G werd nu kortweg C-24G.
VERBETERINGEN
Model 24J met de 145 pk Warner-motor en de 24K met 165 pk Ran-
ger-motor zagen in 1938 het licht. De cabines van deze modellen wer-
den vergroot voor vier zitplaatsen en het kielvlak werd opnieuw gewij-
zigd. Dit werd de standaard voor alle volgende Fairchild 24’s. Van de
J-versie werden tien exemplaren gebouwd en van de K-versie honderd.
In 1939 werd een verandering aangebracht in de typeaanduiding. De
dertig in 1939 gebouwde 24K’s met Warner-motor werden nu aange-
duid als 24W-9 (met de W van Warner). Vijfendertig 24’s met Warner-
motor werden aangeduid als 24R-9.
In 1940 trok de productie verder aan en er werden 25 Fairchild
24R-40’s (met de R van Ranger) en 75 Fairchild 24W-40’s gebouwd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel commerciële modellen uit
productie genomen om plaats te maken voor de productie van militaire
vliegtuigen, maar bij Fairchild gebeurde het tegenovergestelde. Het Ame-
rikaanse leger bestelde in 1941 en 1942 163 Fairchild 24W-41’s en
512 Fairchild 24W-41A’s met militaire aanduidingen C-61 en C-61A. Er
kwam een vervolgorder voor 306 UC-61K-toestellen met 200 pk Ran-
gers. In 1942 werden van privé-eigenaars nog twintig toestellen aange-
schaft met de aanduiding C-61B tot C-61J. Negen aanvullende 24R-40’s
werden opgenomen als UC-86. Bij de USAAF kregen alle modellen de
naam ‘Forwarder’.
De US Navy kocht drie 24W-40’s in 1940 en tien in 1942 als GK-1, die
werden gebruikt als lichte transportvliegtuigen.
De Royal Air Force was een grote klant met 161 24W-40’s met de naam
Argus Mk I, die regelrecht van de fabriek werden gekocht. De Argus Mk II
was gelijk aan de USAAF UC-61A. Van de US Army ontving de RAF nog
364 24W-41’s onder lend-lease contract als Argus III.
De PH-NDL maakte onder meer rondvluchten op Ameland.
De PH-NDI kwam in 1967 in handen van Otto Hartman.
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: archief Postma
Fairchild F-24 UC-1A van de US Army.
Een Fairchild F-24R-40 met Ranger-motor uit 1940.
62-63-64-65_fairchild24spread.indd 64 14-06-2022 14:04