PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 63
Sherman M. Fairchild was een zakenman en inves-
teerder. Hij richtte meer dan 70 bedrijven op,
waaronder Fairchild Aircraft. Toen hij in 1917 uit
militaire dienst werd ontslagen in verband met zijn
slechte gezondheid, verwierf hij met zijn vader een
contract om een verbeterde luchtcamera te ont-
wikkelen. In 1921 stichtte hij Fairchild Aerial Sur-
veys voor het maken van luchtfoto’s en cartering.
VEELZIJDIGE
FAIRCHILD
??
??
Fairchild begon met een Fokker D.VII, maar al snel had hij door dat de
bestaande vliegtuigen niet geschikt waren voor zijn werk. In 1925 richtte
hij de Fairchild Aviation Corporation op voor de bouw van de FC-1, een
gespecialiseerd vliegtuig voor cartering en observatie. In 1929 nam de
American Aviation Corporation de Fairchild Aviation Corporation over.
Sherman Fairchild nam prompt zijn ontslag en stak zijn kapitaal in de
Kreider-Reisner Corporation, die in 1931 de Fairchild Aircraft Corporation
werd. Deze had een sport- en trainingsvliegtuig met open cockpit ont-
wikkeld met de naam Fairchild 22 model 7. Aangemoedigd door de ver-
koop van een aantal Model 22’s besloot Fairchild om een versie met
een gesloten cabine te maken met zitplaatsen naast elkaar. De parasol-
vleugel werd vervangen door een schouder-geplaatste vleugel.
OVERLEVEN
In 1931 verscheen de stamvader van de Fairchild Model 24, de 24C-8.
Dat jaar was niet een van de meest profijtelijke jaren om een nieuw ty-
pe vliegtuig te introduceren. Terwijl de vele bedrijven waaruit het Fair-
child Aeronautical Complex bestond, zich in alle bochten moesten wrin-
gen om te overleven, zag Fairchild kans om niet failliet te gaan door de
depressie. In 1933 werden zelfs zes Fairchild 24C-8’s geproduceerd.
Deze toestellen hadden een conventionele constructie en lay-out, en ze
waren alleen bijzonder omdat er in die tijd weinig kleine eendekkers
met een cabine op de markt waren. De romp en staartvlakken waren
van gelaste staalbuis en de vleugel was van hout, bespannen met lin-
nen. De twee inzittenden zaten naast elkaar en het toestel had dubbele
besturing. Opvallend waren de rolroeren, die over de hele spanwijdte
van de vleugel waren aangebracht. De 90 pk American Cirrus Hi-Drive
luchtgekoelde inverted viercilinder-inline-motor was van Britse origine.
Maar al snel werd deze motor vervangen door een 110 pk Scarab ze-
vencilinder-stermotor in de Fairchilds 24C-8A. Daarvan werden er ne-
gentien gebouwd in 1933, samen met twee 24C-8B’s, die waren uitge-
rust met een 90 pk Menasco. In de jaren 1920 en 1930 was het vrij
normaal voor vliegtuigfabrikanten om totaal verschillende motoren aan
62-63-64-65_fairchild24spread.indd 63 14-06-2022 14:04