PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 47
Softex is eigenlijk eerder een ‘ontwikkelaar’ dan een constructeur. In het verle-
den ontwierp de onderneming tal van vliegtuigen en helikopters die meestal
niet verder kwamen dan de tekentafel. Soms werd een prototype gebouwd
en getest, maar tot grootschalige productie kwam het niet. Dit is mogelijk te
wijten aan het feit dat de onderneming wel over technische kennis beschikt,
maar te weinig marketinginspanningen verricht.
Alles verandert als de tweemotorige V-24 wordt voorgesteld. Het model wordt
voor het eerst getoond tijdens MEBA 2015 en oogst onmiddellijk belangstel-
ling. Dat betekent geenszins dat de orders massaal binnenstromen, maar bij
het uitbreken van de oorlog staan toch een twintigtal orders genoteerd en zijn
een drietal vliegtuigen ook afgeleverd aan luchttaxi-bedrijven in Oekraïne.
VP-12
Kort daarna begint Softex met het ontwerp van een eenmotorige tweezit-
ter, de VP-12. Het als een motorzwever ogende model is bedoeld als club-
vliegtuig, lesvliegtuig of verkenner. Met de opmerkelijke vleugel (aspect-ra-
tio 16) zou het vliegtuig in aanmerking kunnen komen als motorzwever
onder CS-22-normen. De hoge lift/weerstand-ratio zorgt voor een hoge
kruissnelheid, groot vliegbereik en laag brandstofverbruik. De romp is volle-
dig uit koolstofvezel vervaardigd evenals de vleugels. Deze zijn voorzien van
ailerons, flaps en spoilers. De ailerons van de VP-12 werken als flaperon.
De flaps kunnen in ‘High Speed Cruise’-positie worden geplaatst met een
opwaartse hoek van vier graden.
Dankzij een Rotax 912 (of een Emrax 228 elektromotor van 88 pk) is de
VP-12 inderdaad ‘zuinig’ te noemen. Het landingsgestel is niet intrekbaar.
Het gaat om een landingsgestel met bestuurbaar neuswiel, maar desge-
wenst kan het vliegtuig ook als taildragger worden geleverd. De twee inzit-
tenden zitten naast elkaar in de ruime cockpit. In noodgevallen kunnen ze
gebruikmaken van een ballistische reddingsparachute.
Het prototype van de VP-12 maakte zijn eerste proefvlucht op 3 december
2021, luttele maanden voor de Russische invasie in Oekraïne. Bij deze in-
vasie werd de fabriek in Brovary zwaar beschadigd, maar het prototype kon
nog op tijd naar veiliger oorden worden overgevlogen. Nu de Russische
troepen zich hebben teruggetrokken uit de regio rond Kiev hoopt Softex zo
snel mogelijk de werkplaatsen in orde te maken om verder te werken aan
de bestelde V-24 en een tweede prototype van de VP-12.
Dat de Oekraïense luchtvaartindustrie te lijden heeft onder de Russische invasie spreekt voor zich. Denk
maar even aan de schade, aangericht aan de Antonov-fabrieken. Maar hoe zou het gesteld zijn met de
kleinere constructeurs? Overleven zij de oorlog? We vroegen het aan Softex uit Brovary nabij Kiev.
SOFTEX VP-12
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols
SOFTEX VP-12 IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor Rotax 912 (80 pk) of optioneel
Emrax 228 (68 pk)
Lengte 6,4 m
Spanwijdte 12,68 m
Hoogte 1,9 m
Tankinhoud 86 kg
Leeggewicht 360 kg
MTOW 600 kg
Startaanloop 300 m
Vne 303 km/h
Max. kruissnelheid 250 km/h
OvertreksnelheidVso 80 km/h
Vliegbereik 1.610 km
Plafond 3.000 m
Internet softex.aero
??
??
47_vp-12.indd 47 14-06-2022 13:59