44 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
Het was het einde van een droom. Margaret Thatcher noemde het toestel
zelfs ooit ‘de hoop van de Britse luchtvaartindustrie’. Ook al had ze er verder
(waarschijnlijk) de ballen verstand van… Maar of het ook echt iets gewor-
den zou zijn blijft altijd de vraag.
Het idee is goed: je neemt de cockpit van een Alouette of een Bell-47 heli-
kopter (bij wijze van spreken) en bouwt daar een traag vliegend vliegtuig
achteraan… De motor hang je in het zwaartepunt, en rond de prop schroef
je een enorme ‘shroud’ (een Nederlands woord bestaat hier niet voor), zo-
dat het geluid gedempt en de tipwervel van de bladen geëlimineerd wordt.
Heel goed voor een vliegtuig dat lang irritant moet kunnen blijven ‘hangen’.
Ideaal platform derhalve voor het observeren van branden, zoekgeraakte
zeilscheepjes-op-zee en Brabantse pillendraaiers die hun afval in de natuur
dumpen.
En dat tegen een uurprijs van pakweg vijfhonderd euro, naar schatting, waar
de gemiddelde helikopter makkelijk richting het dubbele gaat… en dan ook
nog nauwelijks actieradius heeft, en een belachelijk korte ‘loitering time’.
Helaas voor de Optica bleek er wel een beul van een motor voor nodig te
zijn om het aerodynamisch ingewikkelde ontwerp door de lucht te sleuren:
een 260 pk Lycoming IO-540 zescilinder. Dat is meteen ook weer een re-
den waarom het toestel het wellicht toch weer níet had gered… Want met
een dergelijke motor moet je toch rekenen op vijftig liter Avgas per uur.
Anderzijds is dat voor de overheidsdiensten die dit soort toestellen gebrui-
ken natuurlijk weer peanuts. En voor de commerciële gebruikers met aftrek-
bare accijnzen ook weer niet zo’n probleem. Zelfs voor de miljonair die zijn
kleinkinderen ermee wil rondvliegen zal het geen onoverkomelijk bezwaar
zijn.
We denken meteen ook aan vriend Gertjan van de SAS! Die zou dit snoepje
heel mooi in kunnen zetten voor zijn brandweerdiensten. Op stille dagen
kan hij er dan een rondvluchtenattractie van jewelste van maken. Misschien
toch eens over hebben bij de avondborrel aldaar. Genoeg facts en figures:
we gaan vliegen!
Er zijn talloze toestellen in de vliegtuiggeschiedenis waarvan je denkt: waarom is dat geen succes gewor-
den? Het antwoord bij de Optica is eenvoudig: een kwaaie werknemer stak de fabriek in brand. Tien half
afgebouwde toestellen, alsmede veel van de ‘tooling’ en de voorraad gingen verloren… De beginnende
onderneming kon de klap niet verwerken.
DE EDGELY OPTICA VAN PAUL SANBERG
HISTORIE Door: Goof Bakker
De rode lampjes geven aan waar de verplichte gewichten zitten.
44-45-46_optica.indd 44 14-06-2022 13:58