34 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
Senkel werkte eerder voor e-volo GmbH, het latere Volocopter. Daarvoor
had hij al de eerste Duitse eVTOL gebouwd en als piloot gevlogen. Uit
dit prototype ontstond overigens de Volocopter. In 2016 verliet hij de fir-
ma om zijn eigen weg te gaan. Michael Kügelgen richtte al in 1997 MK
Technology op in Duitsland. Dat bedrijf was bekend van de bouw van
prototypes en productie op kleine schaal. In het verleden werden er on-
der meer onderdelen voor Space X gebouwd. Kügelgen gaat de schaal-
modellen van de eMagic bouwen wanneer hij samen met Senkel aan
dit project begint te werken.
PROOF OF CONCEPT
De eMagic One is een eenzitter en bedoeld als ‘proof of concept’-mo-
del. Deze ‘One’ is – zoals de naam al zegt – het eerste model uit een
reeks vliegtuigen. De ontwikkeling moet uitmonden in de bouw van een
grotere vierzitter die als luchttaxi kan worden gebruikt. De romp van de
eMagic is vervaardigd uit Kevlar-honingraatmateriaal en voorzien van een
tandemvleugel. Het vliegtuig wordt aangedreven door negen elektromo-
toren. Acht ervan zorgen voor lift en zijn bevestigd aan een buisconstruc-
tie langs de romp. Een negende motor drijft een propeller aan die zorgt
voor de voorwaartse beweging, hetzij na een VTOL-start hetzij na een
normale start met aanloop. Hoewel acht van de motoren zorgen voor
een VTOL-start, kan het vliegtuig ook gewoon landen. Mocht een van de
negen motoren uitvallen, dan kan het vliegtuig ook nog altijd veilig lan-
den, gebruikmakend van de overige krachtbronnen. De motoren worden
gevoed door twee onafhankelijke batterij-packs. Een eerste pack is geop-
timaliseerd voor gebruik tijdens horizontale kruisvluchten, een tweede
levert stroom tijdens het hoveren en VTOL-vluchten. Het toestel heeft
een conventioneel landingsgestel. Een ballistische reddingsparachute
zorgt voor de veiligheid van piloot en vliegtuig. Bij hovervluchten wordt
de piloot bijgestaan door een automatische piloot.
VLIEGEN
Op 3 april 2019 maakt een 26,3% schaalmodel van de eMagic One zijn
eerste vlucht. Op 4 maart 2020 volgt een op afstand geleide vlucht van
een groter (50% schaal) prototype. Op 31 mei 2021 wordt de eerste
vlucht uitgevoerd met de eMagic One op ware grootte en bestuurd door
een piloot. In november 2021 wordt het vliegtuig voor het eerst voorge-
steld tijdens European Rotors in Keulen. Wanneer het intensieve testpro-
gramma is afgerond, wordt het dus wachten op een grotere variant die
plaats zal bieden aan vier personen.
De eMagic One is het nieuwste ontwerp in een lange rij eVTOL’s, toch heeft het toestel op zijn minst een
‘betrouwbare stamboom’ dankzij Thomas Senkel en Michael Kügelgen. Beiden richtten in 2018 de eMa-
gic Aircraft Company op om eVTOL’s te ontwerpen en te bouwen, bedoeld voor het vervoer van passa-
giers in een stedelijke omgeving.
Bijschrift
eMAGIC ONE
ONTWIKKELINGEN Door: Jozef Mols – Foto’s: eMagic Aircraft Company
EMAGIC ONE IN HET KORT
Aantal plaatsen 1
Spanwijdte 7,68 m
Lengte 7,2 m
Hoogte 2,15 m
Leeggewicht 255 kg
MTOW 420 kg
Vne 200 km/h
Overtreksnelheid 74 km/h
Autonomie 1 uur
Belastingslimieten +4G/-2G
??
??
34_e-magicone.indd 34 14-06-2022 13:52