Hoewel de hybride-elektrische krachtbron centraal zal staan, zal de Evo
meerdere innovaties bevatten om de prestaties, economie en duurzaam-
heid van het vliegtuig te verbeteren. Daarbij wordt onder meer gedacht aan
nieuwe propellers (met een mogelijke overstap van zes naar acht bladen),
meer gebruik van lichtere biomaterialen in de cabine en een intensievere
focus op recyclebaarheid en hergebruik van materialen zoals koolstofvezel.
GEWICHTCOMPENSATIE
Volgens de Frans-Italiaanse fabrikant blijft de Evo een tweemotorige turbo-
prop die zal worden aangedreven door 100% Sustainable Aviation Fuel
(SAF). Tijdens de start en gedurende de klimfase zullen echter elektromo-
toren worden ‘bijgezet’.
ATR verwacht daarbij dat het hogere gewicht van de elektromotoren en ac-
cusystemen zullen leiden tot een hoger gewicht. De fabrikant denkt dit
echter te kunnen ondervangen door op bepaalde plekken in het toestel op
gewicht te besparen. Ook wordt een hoger toegestaan maximaal startge-
wicht overwogen.
.
GEEN WATERSTOF
ATR deelde in 2021 mee dat het zou beginnen met het onderzoeken van
onconventionele voortstuwingsopties, waaronder waterstof. Maar leidingge-
venden waarschuwden destijds dat vliegtuigen die op waterstof werken,
niet de juiste of haalbare oplossing zouden kunnen zijn voor veel ATR-ope-
rators. In het verlengde daarvan benadrukte het bedrijf alleen CO2-emissie-
reducerende technologie te gaan integreren die ‘beschikbaar en betaal-
baar’ is.
Het plan voor de ATR Evo geniet de ‘volledige steun’ van beide aandeel-
houders van het bedrijf, Airbus en Leonardo. De ontwikkeling van de vol-
gende generatievariant valt daarbij samen met een gestaag productieher-
stel van de vliegtuigbouwer. ATR leverde 31 nieuwe vliegtuigen in 2021,
tegen tien in 2020 en is voornemens om dit jaar bijna 40 nieuwe vliegtui-
gen te produceren, tussen de 40 en 50 in 2023 en meer dan 50 in 2024.
De komende maanden gaat ATR samen met luchtvaartmaatschappijen,
motorfabrikanten en leveranciers van boordsystemen om de tafel zitten
om het programma in 2023 te kunnen lanceren. Gemikt wordt op een
marktintroductie in 2030.
MOTORVERNIEUWING
Het plan voor de nieuwe hybride aandrijving staat los van de plannen van
ATR om de vliegtuigen vanaf de tweede helft van 2022 uit te rusten met
nieuwe PW127XT-turboprops. Volgens ATR heeft deze XT-variant niet alleen
een langere levensduur maar ook tot twintig procent minder onderhouds-
kosten. Vergeleken met de huidige PW127M-turboprops verbruiken die
nieuwe varianten ook drie procent minder brandstof.
ATR Aircraft is voornemens de bij hen gebouwde ATR-turbopropvarianten door te ontwikkelen naar de
ATR Evo. Daarbij zal sprake zijn een nieuw ‘ecologisch’ ontwerp dat nieuwe hybride-elektrische aandrij-
ving, een verbeterde cabine en geavanceerde systemen zal omvatten.
Bijschrift
ATR AIRCRAFT GAAT VOOR HYBRIDE
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto’s: ATR Aircraft
??
? ?
??
??
28 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
28_atrevo.indd 28 14-06-2022 13:50