Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 25
(MMO) van Mach 0.94 (1.151,5 km/h) mogelijk bleek. Tijdens deze
demonstratievluchten was de zakenjet ook het eerste vliegtuig in deze
transportcategorie dat supersonisch vloog met duurzame vliegtuigbrand-
stof (SAF).
Andere zaken die zullen worden ingebouwd, zijn Bombardiers Pũr Air en
geavanceerde HEPA-filtertechnologie terwijl de cabinedruk op FL410
(12.496 m) overeen zal komen met een hoogte van 884 m. In de cabi-
ne zullen ook Nuage-stoelen worden geplaatst en het Soleil circadiane-
verlichtingssysteem om een jetlag te helpen bestrijden. In een van de
vier zones wordt de Principal Suite gesitueerd met een groot bed en
een douche. Het toestel wordt 33,8 m lang en krijgt een cabine met
een lengte van 16,59 m. De nieuwe G800 van concurrent Gulfstream is
korter (30,4 m), wat ook voor de cabine geldt (14,27 m). De Global
8000 moet in 2025 op de markt komen. Volgens Bombardier kunnen
vanaf dat moment eigenaren van de Global 7500 hun toestel ook laten
‘upgraden’ naar een 8000.
ECOJET
De Canadese fabrikant doet momenteel ook onderzoek naar technolo-
gieën die moeten leiden tot een nieuw vliegtuig dat slechts de helft van
de uitstoot van de huidige zakenjets zal genereren. Daarbij wordt serieus
gekeken naar het zogenoemde Blended Wingbody-concept. Bij dit ont-
werp van een vliegtuig zorgen niet alleen de vleugels maar ook de romp
voor lift. Volgens Bombardier is momenteel sprake van technologiege-
reedheidsniveaus (TRL) 3 en 4. Daarbij zijn enkele initiële windtunnel-
tests met succes voltooid en is er sprake van enkele patenten. Een
schaalmodel, op slechts 7 procent van de grootte van Bombardiers Glo-
bal-familie, werd daarbij in de achterliggende drie jaar al in het geheim
in windtunnels getest. Bombardier werkt nu aan een groter model en
verwacht daarmee in de komende zes tot twaalf maanden te gaan vlie-
gen om TRL 6 te bereiken: een volledig functioneel prototype. Het uit-
eindelijke doel is TRL 9, wat aangeeft dat een technologie ‘flight-bewe-
zen’ is.
??
? ?
Ultieme reisbeleving aan boord van de nieuwe Global 8000.
DASSAULT AVIATION
FALCON 6X/10X
Dassault kondigde in Genève een uitstel aan van zes maanden tot
medio 2023 voor de marktintroductie van de Falcon 6X. Volgens
de Franse fabrikant is dit een gevolg van zowel COVID-19 en de
aanhoudende effecten daarvan op de toeleveringsketen, als de
oorlog in Oekraïne. De Falcon 6X met een bereik van 5.500 nm
(10.175 km) werd in 2018 gelanceerd. Tot op heden hebben drie
testvliegtuigen meer dan 850 vlieguren gemaakt sinds de eerste
vlucht op 10 maart 2021.
Gelijktijdig wordt bij Dassault gewerkt aan het opstarten van de
productie en assemblage van de Falcon 10X op locaties in Europa
en Noord-Amerika, met de definitieve montage van de ultra-wide-
body die volgend jaar begint. Een nieuwe productiehal in de Das-
sault-fabriek in Biarritz in het zuidwesten van Frankrijk is daarbij
gewijd aan de productie van de samengestelde vleugels van het
Rolls-Royce Pearl aan te drijven vliegtuig. Het eerste exemplaar be-
vindt zich momenteel al in het eindmontagestadium en zal in het
derde kwartaal van 2022 in een statische testopstelling worden
geplaatst. Een opsteker is het toekennen van de Red Dot-onder-
scheiding voor het interieurontwerp van de 10X. De Red Dot
Awards behoren tot de meest onderscheidende prijzen in de de-
signwereld en zijn een gewild teken van merkexcellentie.
FALCON PRIVACY SUITE
Dassault Aviation introduceerde tevens een nieuw cabineconcept
in de vorm van de Falcon Privacy Suite. Deze gepatenteerde suite
is het resultaat van twee jaar lang ontwikkelen en uitproberen
door de Falcon Design Studio en Dassault Aviation Engineering.
Het concept moet nog meer persoonlijke ruimte, nog meer rust en
nog meer slaapcomfort bieden tijdens lange vluchten. De suite
wordt daarbij afgeschermd van het gangpad door een verstelbare
scheidingswand. De elektrisch bedienbare stoel wordt 22” (56 cm)
breed in de Falcon 8X en 24” (60,96 cm) breed in de 6X. Eenmaal
uitgeklapt, is sprake van een 80” (2,04 m) lang bed. In die positie
kan liggend worden gekeken naar een beeldscherm met een
schermdiameter van 24” (60,96 cm). De suite wordt in eerste in-
stantie aangeboden voor de nieuwe extra widebody Falcon 6X
twin en de populaire Falcon 8X.
24-25-26-27_ebace2022.indd 25 14-06-2022 13:49