Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

20 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
Over aandacht heeft E-Flight – gevestigd in het voormalige
Skydeck – bepaald niet te klagen: de ene staatsecretaris-in-
donkerblauwe-BMW is nog niet uit het zicht verdwenen, of
de volgende BN’er staat alweer klaar voor een fotomo-
mentje. Maar belangrijker: in de praktijk blijkt het concept te
werken. Met name voor circuit-training, noodlandingen,
stalls en steile bochten is de E-Pipistrel een prachtig plat-
form. Resultaat: Teuge is Teuge al niet meer zonder zoe-
mende Pipistrels in het circuit.
Elektrisch, oké, Frank, maar ik stel toch de standaardvraag:
was je nerveus?
“Nee, maar er was wel een gezonde spanning. Ik heb drie
kleine kinderen, en die heb ik zelfs een extra knuffel gege-
ven die morgen. Mijn vrouw had het ook door. De eerste
keer toen ik solo zou gaan had ik haar dat wel verteld, maar
toen kon het niet vanwege het weer. De keer daarop had ik
niks gezegd, maar ze had het toch haarfijn in de gaten.
‘Hee… je ging toch solo vandaag?’ Ja, dat was zo…”
Maar alles ging goed?
“Zeker! Eenmaal in de lucht was alle spanning weg, en
bleef er alleen maar een heel goed gevoel over. Geweldig.
Ge-wél-dig! En ook een heel prettige ervaring om de in-
structeur even kwijt te zijn. Ik ben nogal groot, en opeens
had ik alle ruimte om de flaps te trekken zonder de instruc-
teur een kaakstoot te geven.”
Hoe kwam je erbij om elektrisch te gaan vliegen? De trai-
ning is best stevig, hoor ik wel. Beetje militair. En ik zeg al-
tijd: de leerling is eerder uitgeput dan de batterij.
“Ik heb een aantal bedrijven opgericht en weer verkocht, en
heb nu de tijd om iets heel anders te gaan doen. Ik was
me al een tijd aan het oriënteren, en kwam E-Flight tegen
op LinkedIn. Ik dacht: dat is de toekomst, laat ik dát gaan
doen. Toen ik de school eenmaal een beetje leerde kennen
was ik helemaal overtuigd. Als ondernemer herkende ik de
sfeer, de attitude. Niet stilstaan, ook al zijn de stappen soms
groot. Een derde elektrisch toestel erbij, een vestiging op
Bonaire. Plus constante innovatie op marketinggebied. Echt
prachtig om daar getuige van te zijn.”
Ook nog suggesties?
“Bij de eerste lessen kwam ik kleine verschillen in de aan-
pak tegen tussen de verschillende instructeurs. Dat vond ik
destijds onprettig, maar gaandeweg ben ik het wat meer
gaan waarderen; je moet uitvinden welke aanpak je het
beste bevalt.”
OK, maar neem van mij aan dat dit fenomeen tegenwoor-
dig minimaal is; in mijn tijd was het bijna standaard dat in-
structeurs een hekel aan mekaar hadden, en elkaar over
de rug van jou als leerling de tent uit vochten à tweehon-
derd gulden per uur. Maar… eh, wat zijn uiteindelijk de
plannen?
“Ik moet het antwoord altijd schuldig blijven. Ik wil gewoon
kunnen vliegen. ‘Een item op de bucket-list’, zeg ik altijd te-
gen vrienden. Ik ga voor het PPL, en dan zie ik wel verder.
Je leert tenslotte ook een conventioneel toestel vliegen.
Dus voor het rondje om de kerk heb je dan de elektrische
Pipistrel, en wil je wat verdergaan, dan kun je de Rotax pak-
ken. En ja, ik wil toch met mijn vrouw de beroemde ham-
burger op Texel gaan scoren. Daarom wil ik Evert-Jan en
zijn kompanen oproepen om zo snel mogelijk een toestel
op Budel neer te zetten, vlak bij mijn huis. Dan kan ik dat
beroemde tochtje via Teuge tóch nog elektrisch gaan ma-
ken!”
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
EXTRA KNUFFEL VOOR DE KINDEREN…
Prettige
ervaring
zonder
instructeur
Naam Frank Sanders
Beroep ondernemer digitale
marketing
Leeftijd 42 jaar
Instructeur Eelke Monsma
Toestel Pipistrel Virus
Electro
School E-Flight Teuge
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20_osolomio.indd 20 14-06-2022 13:45