Pagina 19 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 19
AERO&TECH NEXTH IN HET KORT
Aantal inzittenden 2
Motor Rotax 912 ULS, 100 pk
Cabine (bxh) 1,12 x 0,96 m
Lengte 7,63 m
Spanwijdte 7,83 m (met winglets 7,95 m)
Leeggewicht 298,5 kg
Tankinhoud 50 l (optioneel 130 l)
MTOW 472,5 kg (600 kg LSA)
Bagageruimtes 36 l (5 kg), 160 l (25 kg)
Vne 165 kts (305 km/h)
Max. snelheid 130 kts (240 km/h)
Kruissnelheid (75%) 121 kts (225 km/h)
Overtrek (full flaps) 35 kts (65 km/h)
Startaanloop/landingsrol 120 m
Klimsnelheid 1.550 ft/min (7,9 m/s)
Vliegbereik 650-1.700 km
Plafond 16.400 ft (5000 m)
Internet aeroandtech.com
220 km/h en een overtrek bij 65 km/u. De Advanced RG-versie van
600 kg haalt met de Rotax 912 iS met vaste spoedpropeller bij 5.000
tpm 205 km/h en overtrekt bij 83 km/h. De RG-optie ‘doneert’ 10
km/h extra snelheid. Met dezelfde motor en een variabele pitchprop be-
draagt de kruissnelheid 230 km/h bij 5.000 tpm en wordt er geklom-
men met 980 ft/min (293 m/min). Wie nog meer wil, bouwt gewoon
zijn eigen Nexth met de HS-fast-vleugel. De HS-variant met Rotax 914
tekent een topsnelheid op van 255 km/h. Wat komt er hierna?
VERSIES
In 2014 werd de vliegvergunning ontvangen en sindsdien heeft de
Nexth meer dan 1.000 vlieguren opgetekend. Volgens Morelli is de Duit-
se certificering van 600 kg bijna afgerond en zal deze naar verwachting
over niet al te lange tijd een feit zijn. Die (660 kg) tests waren bijna ach-
terhaald omdat de structuur werd bestudeerd voor hogere MTOM/belas-
tingen dan 472,5 kg certificatieverzoeken. Alle tests zijn inmiddels met
succes doorstaan en het eindrapport en de certificering zijn eigenlijk al-
leen vertraagd vanwege de pandemie.
Op motorgebied werd gekozen voor traditionele en betrouwbare oplos-
singen. Daarom is de Nexth alleen leverbaar met Rotax-aandrijving. De
‘Basic’-variant heeft een Rotax 912 ULS met carburateur, vaste vleugels
en een eenvoudig interieur. Zelfs enkele externe toegangsdeurtjes ont-
breken. Deze versie is een echte UL ‘uit de oude school’ met een
MTOW van 472,5 kg en een leeggewicht onder de 300 kg. De overtrek-
snelheid ligt bij 65 km/h. De fabrikant biedt deze versie ook aan als kit
(meerdere varianten) en als Ready-to-Fly. De kitprijzen beginnen bij
€ 50.000, RtF-varianten vanaf € 99.000 plus btw.
De ‘Advanced’-variant zal 600 kg gecertificeerd worden, vliegt sinds
2017 en zal alle mogelijke opties hebben, waaronder opvouwbare vleu-
gels en een glazen ‘hemeldak’ in de cockpit. Deze versie is uitgerust met
een intrekbaar landingsgestel, een brandstofgeïnjecteerde Rotax 912 iS-
motor en een MT-propeller met variabele spoed. Voor deze uitvoering
gelden een overtreksnelheid van 83 km/h, een kruissnelheid van 205
km/h @ 5.000 rpm en 230 km/h @ 5.000 rpm voor een propeller met
variabele spoed. Dat toestel klimt met 980 ft/min (299 m/min) na een
startaanloop van 65 m op asfalt en 90 m op gras.
De prijzen voor het RtF-model met intrekbaar landingsgestel beginnen
bij € 130.000 + btw.
Daarnaast wordt ook een HS-variant aangeboden. Dit staat voor High
Speed en omvat de Rotax 914-turbomotor en een aangepaste high
speed-vleugel waarbij niet alleen de maximale snelheid toeneemt maar
ook de stall speed. Deze variant is een mogelijke optie voor een experi-
mentele kitbouwer. Prijs op aanvraag, nog niet gespecificeerd.
KANSRIJK
De door Luca Morelli en Aero&Tech gebouwde Nexth-varianten zijn echt
anders. Veel anderen beweren dit ook, maar slechts weinigen kunnen
iets leveren zoals dit. De eerste indruk is bijna intiem, de Nexth ziet er
mysterieus en onopvallend uit. Bij nader inzien wordt het vliegtuig
steeds ‘vriendelijker’. Door het helemaal nieuw te ontwerpen kon Morelli
een enorme hoeveelheid zichtbare en niet-zichtbare veiligheidsvoorzie-
ningen implementeren. Hoewel het toestel ‘anders’ is, blijkt – wanneer
ermee wordt gevlogen – dat het zich gedraagt als een lam. Bovenal is
het vliegtuig een echte blikvanger. De prijs, vooral van de kit, is aantrek-
kelijk. De Nexth zal zich ongetwijfeld een plaats in de UL-wereld verwer-
ven als een veilig en robuust toestel dat zich onderscheidt van de mas-
sa…
Winglets behoren tot de mogelijkheden.
16-17-18-19_pilotreport_nexth.indd 19 14-06-2022 13:45