18 PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022
PILOT REPORT Door: Marino Boric
de startbaan. Het vaste landingsgestel doet zijn werk goed. Op de grond,
en zelfs wat later in de lucht valt het enorme zichtbereik vanuit de cabine
op. Dit is bijna 360°. Vooral ‘interessant’ is het zicht naar voren. Het onder-
ste voorruitframe is misschien een beetje te hoog, maar het zicht naar vo-
ren is goed omdat de motorkap een neerwaarts verloop heeft. Bovendien
zijn de twee kleine driehoekige vensters die aan elke kant van de voorruit
zijn bevestigd, echt handig omdat ze een uitstekend zicht tot 3/4 naar vo-
ren bieden. Dit is mogelijk omdat er veel ruimte is naast het instrumen-
tenpaneel, aangezien het vóór de zijwand van het vliegtuig eindigt.
VLIEGEN
We staan opgelijnd, geven vol vermogen en laten de remmen los. De
Nexth accelereert behoorlijk sterk op de asfaltbaan, zelfs als we op of
mogelijk boven MTOW vertrekken. Welnu, vanaf het loslaten van de rem,
waarbij de motor met 5.180 tpm en 28,3” inlaatdruk draait, duurt het
drie seconden om 58 km/h te bereiken. Na negen seconden is de snel-
heid al 98 km/h en geeft de variometer +400 fpm (+ 122 m/min) aan.
Enkele seconden later hebben we onze klim gestabiliseerd op 830 fpm
(253 m/min) en de snelheidsmeter geeft 106/110 km/h aan (de mo-
tor draait dan 5.170 tpm bij 28,7” inlaatdruk).
We levelen vrij snel af, omdat we niet hoger dan 1.500 ft (457 m) gaan,
en houden de snelheid op ongeveer 140 km/h terwijl we het circuit vol-
gen voor een touch and go. Met full flaps vliegen we op finals met 120
km/h en verminderen het vermogen naar stationair, halen de snelheid
er (heel kort!) uit en raken de grond bij 100 km/h. Met vol vermogen
zijn we snel weer los en klimmen door naar 3.500 ft (1.067 m) voor
wat bovenwerk. Tot nu toe presteert het vliegtuig feilloos, is het gemak-
kelijk te vliegen, geeft het een oprecht gevoel en reageert het snel op in-
put. Zodra de horizontale vlucht is gestabiliseerd, geven we vol gas en
accelereert de Nexth die dag naar 196/200 km/h, terwijl de motor
5.550 tpm draait bij 26,1” inlaatdruk. De overtrek is een no brainer. Het
vliegtuig zal, wanneer de vleugels waterpas zijn, gewoon een beetje
door de neus zakken om weer wat snelheid op te pakken en dat is alles.
PRE-CORONAVERSIE
Het testtoestel werd voor het uitbreken van de coronapandemie gevlo-
gen en miste nog de wielstroomlijnkappen terwijl het nog verschillende
openingen had zonder stroomlijnkappen. Ook was de meest recente
propeller nog niet geïnstalleerd. Inmiddels is het toestel volgens Morelli
verder verfijnd en is een Rotax 912 iS geïnstalleerd met ‘echte’ 100 pk
vermogensafgifte waardoor de prestaties van alle – en vooral die van de
RG-variant – verbeterd zijn.
Volgens Morelli haalt de basisversie met fixed gear, fixed prop en de Ro-
tax 912 ULS nu een snelheid van 195 km/h bij een topsnelheid van
(Foto: Berend Jan Floor)
Solide buizenframe… elke buis test met inert gas.
(Foto: Irene Pantaleoni)
16-17-18-19_pilotreport_nexth.indd 18 14-06-2022 13:45