Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 7-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JULI 2022 11
INTERNATIONAAL
AVIC
PRATT & WHITNEY CANADA
Pratt & Whitney Canada (P&WC) heeft de Zwit-
serse accu-ontwikkelaar H55 S.A. geselecteerd
om de accusets te leveren in het kader van
het hybride-elektrische aandrijvingsprogramma.
P&WC is voornemens de eerste grondgebon-
den tests nog dit jaar te starten, gevolgd door
een eerste vlucht in 2024. Daarbij wordt ge-
mikt op minimaal dertig procent efficiënter
werkende motoren en een aanmerkelijke
afname van CO2-uitstoot. H55 heeft inmiddels
met vier elektromotoraangedreven vliegtuigen
ervaring opgedaan, waaronder de Bristell
Energic. Daarnaast werken H55, motorprodu-
cent magniX en de Canadese regionale lucht-
vaartmaatschappij Harbour Air inmiddels
samen bij de certificatie van elektromotoraan-
gedreven De Havilland Canada DHC-2 Bea-
vers. n
BELL
De Republiek Korea (ROK) zal tot veertig Bell 505 Jet Ranger X helikopters aanschaffen voor het
trainen van leger- en marinepiloten. Textron-dochter Bell zegt dat het de helikopters tegen 2025
aan Seoul zal leveren. Twee eerdere selectiepogingen in 2015 en 2018 mislukten vanwege tech-
nische prestaties en kosten. De Defense Acquisition Program Administration van de ROK lanceer-
de eind 2020 een derde poging, toen Bell de 505 naar voren bracht. De 505’s worden geleverd
aan zowel het leger als de marine. n
AC313A
China’s nieuwste, in eigen land ontwik-
kelde multifunctionele grote helikopter,
de AC313A, heeft 17 mei 2022 voor
het eerst 22 minuten gevlogen vanaf de
luchthaven Lümeng in de Oost-Chinese
provincie Jiangxi. De bij Aviation Industry
Corp of China (AVIC) gebouwde
AC313A is afgeleid van de AC313 en
wordt aangeboden in de klasse tot 13,8
ton. Vergeleken daarmee heeft de A-va-
riant een nieuw type motor met een groter aandrijfvermogen, een langere levensduur en een
betere betrouwbaarheid. Dat motorvermogen wordt overgebracht op een nieuwe hoofdrotor
en een gekantelde staartrotor.
Ook werden upgrades doorgevoerd bij de avionica en besturingssystemen terwijl tevens de
romp van de helikopter nieuw werd ontworpen. Voorafgaand aan deze eerste vlucht werd
met een statisch prototype een 50 uur durende duurtest uitgevoerd op de grond. Met een
maximaal startgewicht van 13,8 ton met externe lading en geschikt voor 28 passagiers, is de
AC313A ontworpen om de zwakke punten in China’s arsenaal aan noodhulp te verminderen.
De helikopter kan dankzij speciale apparatuur (waaronder zoeklichten, brandemmers, elektri-
sche lieren en luidsprekers) ingezet worden tijdens calamiteiten. Een AC313A zal tot 28 per-
sonen kunnen vervoeren en kan ook tot vijf ton water laden voor brandbestrijdingsmissies. n
AG600 KUNLONG
Het Chinese luchtvaartconglo-
meraat AVIC heeft op 31 mei
2022 een eerste twintig minu-
ten durende testvlucht uitge-
voerd met prototype 003 van
het AG600 Kunlong watervlieg-
tuig. Het ontwerp van de vier-
motorige Dongan WJ-6 aange-
dreven amfibische AG600 is
op meerdere punten aange-
past. Die aanpassingen werden
zichtbaar bij de presentatie van
het tweede prototype in febru-
ari 2022 dat in zes maanden tijd werd gebouwd. Vergeleken met prototype 001 is bij het
prototype met bouwnummer 003 onder meer de neus korter en steiler. Anders zijn ook de
cockpitramen en een meer afgeronde vorm van de romp. Ook is sprake van nieuw ontwor-
pen drijvers en van een hoger toegestaan startgewicht: van 53,5 naar nu 60 ton. n
CARGOJET AIRWAYS
De Canadese vrachtmaatschappij Cargojet Air-
ways heeft bij Israel Aerospace Industries (IAI)
een order geplaatst voor vier tot vrachtvliegtuig
om te bouwen 777-300ER’s. Cargojet wil haar
vrachtvloot zo snel mogelijk uitbreiden met ze-
ven vliegtuigen. Daarbij wordt gesproken over
vijf Boeing 767F’s. De eerste van vijf tot vracht-
vliegtuig omgebouwde 767’s werd in het vier-
de kwartaal van 2021 al aan de vloot toege-
voegd, terwijl vanaf 2022 ieder kwartaal een
toestel van dit type tegemoet kan worden ge-
zien. Ook zouden twee 777F’s worden besteld
die in 2023 de vloot moeten komen verster-
ken. Daarnaast werd een optie genomen op
twee toestellen meer, die in 2024 moeten ar-
riveren. n
AERONAUTICAL ENGINEERS, INC
Ombouwspecialist Aeronautical Engineers, Inc.
(AEI) heeft een order op zak voor het ombou-
wen van een Boeing 737-800NG tot vracht-
vliegtuig. Het toestel (MSN 35560) wordt mo-
menteel bij AEI-onderaannemer Commercial
Jet in Miami voorbereid op ombouw en moet
in oktober 2022 geleverd worden. Egyptair
vliegt momenteel met drie Airbus A330-200F-
vrachtvliegtuigen met elk een capaciteit van
zestig ton. De luchtvaartmaatschappij heeft
echter tijdens de COVID-19-pandemie nieuwe
routes geopend om medische artikelen en
landbouwproducten te vervoeren en ziet een
nog steeds aantrekkende luchtvrachtmarkt. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 14-06-2022 13:43