Pagina 9 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 9
AIRBUS
A320NEO
De Singaporese leasemaatschappij BOC Aviation heeft tachtig A320neo-varianten besteld. BOC te-
kende daarbij voor de A321XLR (10), A321neo (50) en A320neo (20). Wanneer alle vliegtuigen
geleverd zijn, beschikt BOC over 453 Airbusvarianten van het type A320neo, A330 en A350. n
A321XLR
Airbus heeft het eerste prototype van de A321XLR in
Hamburg van een nieuw kleurtje voorzien in de aanloop
naar de eerste vlucht. Aan de afbouw van de in 2019
aangekondigde A321XLR werd begin december 2021 op
de Final Assembly Line (FAL) in Hangar 260 in Hamburg
begonnen. n
C295
Het Spaanse onderzoeksbureau INTA heeft een
C295 besteld. Airbus zal het toestel in 2023 aan IN-
TA leveren. Daar zal het dienen als een vliegend plat-
form voor zowel atmosferische onderzoeksmissies
als dataverzameling op afstand. Ook zal de C295 in-
gezet worden voor het testen en certificeren van
nieuwe luchtvaart- en wetenschappelijke apparatuur
en systemen. Het toestel zal een van de twee
C-212’s vervangen waarmee INTA momenteel vliegt
naast een Stemme S15 en drie families van RPAS. Ook Angola klopte aan bij Airbus Defense &
Space om er drie C295’s te bestellen. Deze zullen worden ingezet om er maritiem toezicht mee te
houden en er transporttaken mee uit te voeren. De deal omvat twee vliegtuigen die specifiek zijn
uitgerust voor maritiem toezicht en één voor transportmissies. Ze zullen allemaal worden uitgerust
met Collins Aerospace’s Pro Line Fusion-elektronica. De C295 Maritime Surveillance Aircraft zal een
sleutelrol gaan spelen bij zoek- en reddingsacties, en bij de controle van illegale visserij en grensbe-
waking. Angola vliegt al met bij CASA gebouwde C212’s in zowel maritieme patrouille- als transport-
configuraties. n
QANTAS
De Australische Qantas Group heeft bevestigd dat het twaalf
A350-1000’s, twintig A220’s en twintig A321XLR’s gaat bestel-
len. De A350-1000 werd door Qantas geselecteerd na een
evaluatie die bekendstaat als Project Sunrise om de lucht-
vaartmaatschappij in staat te stellen om ‘s werelds langste
commerciële vluchten uit te voeren. n
VLEUGELONTWERP
Airbus heeft windtunneltests met de eXtra Performance
Wing-demonstrator voltooid. Het eXtra Performance
Wing-project haalt inspiratie uit de natuur om de aerody-
namica en prestaties van de vleugels te verbeteren, zo-
dat ze compatibel zijn met toekomstige vliegtuigconfigu-
raties en voortstuwingssysteem om de CO2-uitstoot te
verminderen. Het gedeeltelijk 3D-geprinte windtunnel-
model is een verkleinde versie van de vleugel van een
Cessna Citation VII zakenjet die Airbus voor dit doel aankocht. De lagesnelheidswindtunnel van Air-
bus in het Britse Filton bootst omstandigheden na die vergelijkbaar zijn met de start- en landings-
windsnelheden van vliegtuigen. De windtunnel wordt daarnaast gebruikt door externe organisaties
die er onder meer F1-auto’s, scheepsradarsystemen, Urban Air Mobility-voertuigen en meer conven-
tionele vliegtuigen testen. n
AIRBUS HELICOPTERS
ACH160
Airbus Helicopters heeft via haar
Braziliaanse dochter Helibras een
derde ACH160 verkocht. De heli-
kopter zal worden ingericht met
het nieuwe modulaire ‘Line
Lounge’-interieur. De cabine kan
daarbij worden geconfigureerd
met banken voor vier tot acht
passagiers of twee naar voren ge-
richte fauteuils met een naar ach-
teren gerichte bank en kast. Line
Lounge is een van de drie interi-
eurconfiguraties die op de
ACH160 worden aangeboden. n
CITYAIRBUS
Airbus Helicopters heeft de Ame-
rikaanse elektromotorfabrikant
MAGicALL geselecteerd als toe-
komstige leverancier voor de mo-
toren van de CityAirbus Next Gen.
Airbus en MAGicALL werkten al
langer samen bij de Airbus Vaha-
na tilt-wing UAM demonstrator.
Ook werd door Airbus een princi-
peovereenkomst gesloten met ITA
Airways om stedelijke luchtmobili-
teit (UAM) in Italië te bevorderen.
Beide bedrijven zullen de moge-
lijkheden van op maat gemaakte
UAM-services onderzoeken en
emissievrije mobiliteitsoplossin-
gen identificeren. Daarbij zal ge-
poogd worden extra partners aan
boord te krijgen voor de veilige en
duurzame lancering van de nieu-
we eVTOL. De CityAirbus Next-
Gen kan maximaal vier passagiers
– waaronder een piloot – vervoe-
ren. Gemikt wordt op een operati-
oneel bereik van 80 km bij een
kruissnelheid van 120 km/h. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 9 16-05-2022 11:05