68 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022
ONGEVALLENANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: AAIB en BFU
wolken op zoek naar extra lift. Naast risicovol leek de piloot ook onoplet-
tend, want hij was twee keer vergeten de tankdop dicht te draaien.
ONGEVAL
Op woensdag 11 september 2019 worden weer diverse sticks gevlogen
op Gransee.
De vierde vlucht van de dag vertrekt om 14:48 uur. Aan boord zijn,
naast de piloot, 15 parachutisten.
De Cessna klimt naar een hoogte van 13.000 voet, waar de parachutis-
ten gedropt worden. Om 15:02 begint de piloot weer aan de daling.
De daling is relatief constant met een snelheid van 180 tot 200 kt en
een daalsnelheid van ongeveer 4.000 voet per minuut. Zelfs als het
vliegtuig onder de 1.000 voet AMSL zit, is de snelheid nog zo hoog. De
snelheid ligt tot het einde van de vlucht buiten de operationele limieten
uit het Pilot Operating Handbook (POH).
Bij het indraaien voor de eindnadering van baan 29 schiet het vliegtuig
iets te ver door naar rechts.
De piloot probeert dit te corrigeren met een linkerbocht met een helling
tot 90°. Hij rolt terug, maar de Cessna slaat met een hellingshoek van
20° tegen de grond, op een afstand van 1.250 meter van de baandrem-
pel en 530 meter rechts van het verlengde van de landingsbaan.
Het vliegtuig raakt een sloot en breekt uit elkaar. De piloot overleeft het
ongeval niet.
OORZAAK
De Duitse onderzoekers concluderen dat het ongeval het gevolg was
van een riskante manoeuvre vlak boven de grond, waardoor de piloot
de controle over het vliegtuig verloor. De nadering was bovendien niet
gestabiliseerd.
Een bijdragende factor was de overmoedigheid van de piloot en het ge-
brek aan risicobeoordeling
Hoogte en snelheid van de laatste vlucht.
Nadering ten opzichte van het circuitgebied.
Ongevalslocatie D-FIDI.
66-67-68-69_ongevallenanalyse.indd 68 16-05-2022 11:23