Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 67
PARA-CARAVANS
Ook bij parachutistencentra over de hele wereld werd de Caravan een
bekende verschijning. Zeker nadat er modificaties beschikbaar kwamen.
Texas Turbines bijvoorbeeld kan de standaard PT6A-motor van een Cara-
van (600 pk voor de Caravan I en 675 pk voor de Grand Caravan) ver-
vangen door een 900 pk-turbinemotor van Honeywell onder de naam
‘Supervan 900’.
Deze motor is niet alleen veel krachtiger maar is ook goedkoper in ge-
bruik. En als bijkomend voordeel maakt het toestel minder geluid.
D-FIDI
In 2019 is op het Duitse vliegveld Gransee een Cessna 208 Supervan
900, registratie D-FIDI, actief voor paraclub GoJump. Het toestel wordt
gevlogen door een Hongaarse piloot die sinds februari dat jaar zijn pa-
pieren heeft voor de Cessna 208.
Tijdens het springseizoen vanaf 17 maart heeft hij tot 19 september
meer dan 1.000 vluchten gemaakt. De mensen van GoJump leerden
hem kennen als een vriendelijke, zelfstandige man die zeer geïnteres-
seerd is het reilen en zeilen van de club.
Hij is vaak, ook ’s avonds nog, in en om het vliegtuig bezig om alles in
orde te maken.
Maar vliegtechnisch gezien is er wel het een en ander aan te merken op
de piloot.
OVERTREDINGEN
Bij de Bundesaufsichtsamtes für Flugsicherung, de Duitse luchtvaartin-
spectie, waren vier overtredingen gemeld door de Duitse luchtverkeers-
leidingsdienst.
Volgens deze dienst had hij als gezagvoerder tussen 25 mei en 29 juni
2019 herhaaldelijk de luchtverkeersvoorschriften overtreden bij het
droppen van parachutisten. Hij gebruikte het gecontroleerde luchtruim
van klasse E zonder een ATC-klaring te hebben verkregen om verschil-
lende parachutisten op flight level 80 of 85 te droppen, of daalde naar
lagere niveaus in luchtruim C in strijd met de afgegeven en bevestigde
ATC-klaring.
Ook de vluchtuitvoeringsmanager van GoJump was hiervan op de hoog-
te. De club werd “dringend geadviseerd de piloot opnieuw te instrueren
over de naleving van de operationele vliegprocedures en, indien nodig,
nieuwe procedures vast te stellen om de piloot bij zijn werk te helpen
en zijn werklast te verminderen zodat er capaciteit beschikbaar is voor
andere noodzakelijke activiteiten, zoals de correcte uitoefening van de
luchtvaartradio. Indien nodig, zou het raadzaam zijn om nog een super-
visievlucht met de piloot te maken.”
Op basis hiervan werd er met de piloot gesproken en werd een verbod
op mobiele telefoons ingevoerd, vooral tijdens de vlucht, omdat aflei-
ding werd vermoed. Bovendien werden hem gedragsinstructies gegeven
met betrekking tot het ontvangen, begrijpen en uitvoeren van klaringen
van de luchtverkeersleiding.
KLACHTEN
Kort voor het ongeval was er opnieuw een gesprek geweest met de pi-
loot om een herinnering en waarschuwing te geven, aangezien de
vluchtuitvoeringsmanager op 3 september een e-mail had ontvangen
met een lijst van klachten van de parachutespringinstructeur, de tan-
demmasters en diverse springers en klanten.
Zo werd er gesteld dat de naderingen er vaak uitzagen ‘als een straalja-
ger die raketten ontwijkt’. Na de start ging de piloot vaak laag over het
aangrenzende veld heen, gevolgd door een steile klim.
Ook bleef de piloot soms dicht bij of in vormende Cumulonimbus (cb)-
Daling en nadering laatste twee vluchten.
??
? ?
??
??
(Foto: Joseolgonn)
Landingsbaan en circuit van Gransee.
Onderzoek op de plek van het ongeval.
HET VLIEGTUIG
Type Cessna 208 Supervan 900
Registratie D-FIDI
Constructienummer 20800301
Eerste vlucht 1999
Motoren 1 x Honeywell TPE331-
12JR-702TT
PILOOT
Totaal vlieguren 1.553
Totaal vlieguren op Caravan 288
Leeftijd 32 jaar
66-67-68-69_ongevallenanalyse.indd 67 16-05-2022 11:23