52 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022
Twee Transavia-vliegers (Anne Cor Groeneveld en Gerrit van Gelder) gaven
indertijd vorm aan hun idee om een luchtwaardige DC-3 Dakota naar Ne-
derland te brengen. Uiteindelijk viel de keuze op een toestel afkomstig van
de Finse Luchtmacht, dat als PH-DDA op 18 april 1984 in Nederland arri-
veerde en een Bewijs van Luchtwaardigheid kreeg.
UITBREIDINGEN
De tweede DDA Dakota werd de SU-BFY, die in 1987 met een tijdelijk BvL
als PH-DDZ arriveerde en daarna een langdurige restauratie onderging. Die
bezorgde de naam ‘Doornroosje’ aan deze DC-3, die pas in 1999 weer
voor het eerst vloog, getooid in een Martin’s Air Charter-beschildering. Die
heeft dit vliegtuig, na de verkoop aan het Aviodrome op Lelystad (2016)
nog steeds. Helaas staat het daar reeds geruime tijd in de hangar.
In hetzelfde jaar werd in Australië ook nog de DC-2 VH-CRX aangekocht. Dit
toestel, dat in 1988 arriveerde, heeft nooit in ons land gevlogen en is nu te
zien in het Nederlands Transport Museum.
Ook in 1988 kwam Beechcraft 3NM Expeditor N5369X op Schiphol aan.
Afkomstig van Canadian Warplane Heritage en gerestaureerd in de originele
kleuren van de Canadese Luchtmacht. Het toestel behield deze kleuren ook
nog een tijdje na de verkoop aan de Koninklijke Luchtmacht Historische
Vlucht (KLuHV) in 1994. Daarna werd het voorzien van Luchtmacht-kleuren
en geregistreerd als Beechcraft D18S PH-KHV.
Z.K.H. prins Bernhard werd beschermheer van de DDA en de volgende
vlootuitbreiding van de organisatie was direct aan hem gerelateerd. De Stin-
son L-5 Sentinel, waarmee de prins al in Engeland vloog tijdens de oorlog
en die tot 1956 in zijn bezit was, bevond zich toen in België en werd in
1989 aangekocht. Het idee was toen ook het toestel voor (staartwiel)trai-
ning van toekomstige Dakota-bemanningen te gaan gebruiken, maar dit
kwam niet van de grond. In 1998 ging het vliegtuig in bruikleen over naar
de KLuHV, die in 2019 eigenaar werd.
TRAGEDIE
25 september 1996 werd een gitzwarte dag, die de geschiedenis van de
organisatie tot op de dag van vandaag overschaduwt. Na vertrek van Texel
kwam Dakota PH-DDA in de problemen en verongelukte in de Waddenzee
ten noorden van Den Oever. Daarbij kwamen alle 32 inzittenden, waaron-
der zes DDA-bemanningsleden, om het leven. Een tragedie die voor on-
voorstelbaar veel verdriet zorgde. Monumenten op het vliegveld Texel en bij
Op 10 maart 1982 werd de Dutch Dakota Association opgericht en het jubileum van de, inmiddels DDA
Classic Airlines genaamde, organisatie wordt op 2 juli 2022 gevierd. Een in vele opzichten bijzondere
mijlpaal in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis.
VEERTIG JAAR DDA
HISTORIE Door: Ben Ullings
52-53-54-55_jubileumdda.indd 52 16-05-2022 11:19