Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 5
Lang zag het ernaar uit dat de general aviation
zich uitsluitend voor zat te bereiden op door
accu’s gevoede elektromotoren. Dat is bijvoor-
beeld te zien bij Diamond Aircraft en het Zwit-
serse H55. Daarbij belooft H55 met hun elek-
tromotoraangedreven BRM Aero Bristell Energic
een ‘endurance’ van een uur plus dertig minu-
ten reserve. Ook Diamond doet hier met hun
eDA40 een vergelijkbare duit in het zakje: tot
negentig minuten vliegen, met lege accu’s naar
de snellader en na twintig (!) minuten alweer
de lucht in. Beide fabrikanten geven hoog op
van de lagere kosten. H55 spreekt over zeven
dollar per vlieguur, terwijl Diamond schat dat
het vliegen ongeveer veertig procent goedko-
per gaat worden. Hoewel Diamond geen uit-
spraken doet over de levensduur van de accu’s,
gaat H55 uit van duizend keer opladen voordat
deze gereviseerd moeten worden. Daarmee
lijkt een forse sprong voorwaarts te worden ge-
maakt in vergelijking met de accu’s van de Pipi-
strel Velis Electro die na 400 vlieguren/500 cy-
cli aan revisie toe zijn.
Toch zijn het niet alleen accu’s die de klok
slaan. Dat zie je bijvoorbeeld bij de ontwikkelin-
gen op het gebied van ‘alternatieve’ aandrijving.
Zo gaat het Duitse Flight Design hun elektro-
motoraangedreven F2e tijdelijk beschikbaar
stellen voor een onderzoeksproject waarbij een
deel van de accu’s wordt vervangen door wa-
terstof en een brandstofcel. De vloeibare water-
stof wordt daarbij in een bolvormige tank opge-
slagen.
Nog opmerkelijker zijn de ontwikkelingen bij de
Duitse Apus Group. Ook daar wordt een nieu-
we tweemotorige vierzitter ontwikkeld voor vlie-
gen op waterstof. Maar het bijzondere aan dat
toestel, de I-2, is dat de vloeibare waterstof hier
wordt opgeslagen in buizen die als vleugellig-
gers dienen. De mock-up van deze I-2 werd op
de AERO 2022 voor het eerst getoond en trok
direct veel belangstelling. Maar zelfs meer dan
dat: er werden liefst twintig intentieverklaringen
getekend voor een I-2 en er werd zelfs een
heuse Benelux-importeur aangewezen (zie pa-
gina 50 in deze editie.)
Moraal van dit verhaal? Ook in de general avia-
tion worden momenteel heel forse stappen ge-
zet in het streven naar emissievrij vliegen!
Wordt het
zonne-energie…
… of
toch
maar
water-
stof?
Opleiding
16 Vliegen simuleren Virtueel trainen in de Velis Electro
Statusreport
30 Stratolaunch ‘Roc’ Nieuw ophangpunt voor Talon A’s
33 Eerste vlucht ATR 42-600S Prototype van STOL-variant
42 Boeing 777X op pauze Planning moet worden bijgesteld
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
42 In 2011, het jaar waarin de
Boeing 787 in gebruik werd gesteld,
kondigde Boeing plannen aan voor
de erfopvolging van de populaire
777-serie. Met de zogenoemde ‘777X’
konden klanten op termijn de 777’s
en 747-400’s vervangen. Maar het
gaat de Amerikanen niet voor de
wind want de pauze in de productie
van de nieuwe 777-9 duurt liefst tot
2023. De ruimte die vrijkomt op de
assemblagelijn gebruikt de fabrikant
om extra 777F’s uit de huidige serie te
produceren.
52 Op 10 maart 1982 werd de Dutch Dakota Association
opgericht. De komst van de DDA was te danken aan twee
Transavia-vliegers die vorm gaven aan hun idee om een lucht-
waardige DC-3 Dakota naar Nederland te brengen. Uiteindelijk
viel de keuze op de PH-DDA die op 18 april 1984 in Nederland
arriveerde en een Bewijs van Luchtwaardigheid kreeg. Het
jubileum van de inmiddels als DDA Classic Airlines bekende
organisatie wordt op 2 juli 2022 gevierd.
Door: Ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
62 Een paar jaar voordat Amerika bij de Tweede We-
reldoorlog betrokken raakte, werd duidelijk dat er behoefte
zou bestaan om afgelegen bases in de Pacific te bevoorra-
den en patrouilles over grote afstand uit te voeren. De door
de Verenigde Staten bezette eilanden in de Stille Oceaan
lagen op duizenden kilometers afstand van het vasteland en
van elkaar. Vliegboten als de Boeing XPBB-1 Sea Ranger wa-
ren de enige vliegtuigen die destijds in staat waren om zulke
afstanden af te leggen.
04-05_inhoud.indd 5 16-05-2022 11:04