PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 43
Duitse maatschappij er overigens niet van om extra 777’s te bestellen.
In mei maakte Boeing bekend dat Lufthansa de eerste Europese koper
van de 777-8 Freighter wordt. Lufthansa bestelde er zeven. De 777-8F
werd door Boeing begin van dit jaar aangekondigd met een order van
Qatar Airways. Daarna volgden bestellingen van Ethiopian Airlines en
Lufthansa.
EMIRATES
De nieuwe 777-serie bestaat op dit moment uit de 777-8, 777-8F en
777-9. Bij elkaar staan ongeveer 350 toestellen in bestelling. Boeing ver-
wacht de meest klandizie voor de 777-9, die de primaire opvolger van
de 777-300ER wordt. De kleinere 777-8 komt vermoedelijk twee jaar na
de 777-9 op de markt, op dit moment is dat 2027. Lufthansa rekent ook
op 2027 voor de komst van de eerste 777-8F. Bij elkaar heeft de maat-
schappij 27 toestellen uit de 777X-familie besteld. Emirates is met af-
stand de grootste klant voor de nieuwe ‘triple 7’. De maatschappij uit
Dubai heeft er 115 in bestelling genomen. Ook Qatar Airways wordt met
74 bestelde toestellen een flinke afnemer.
De pauze in de productie van de 777-9 duurt tot 2023. De ruimte die
vrijkomt op de assemblagelijn gebruikt de fabrikant om extra 777 Freigh-
ters uit de huidige serie te produceren.
BOEING 777-9 IN HET KORT
Cockpitbemanning 2
Passagiers Max. 426 in twee klassen
Motoren General Electric GE9X
Spanwijdte 71,75 m
Lengte 76,73 m
Leeggewicht 180.000 kg
MTOW 351.000 kg
Kruissnelheid 905 km/h
Praktisch plafond 13.100 m
Vliegbereik 13.500 km
??
??
De 777X-serie krijgt vouwbare vleugeluiteinden.Het interieur van de 777-9 gaat lijken op dat van de 787 Dreamliner.
Emirates heeft 115 toestellen besteld.
42-43_777x.indd 43 16-05-2022 11:14