Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 39
Een waar genoegen om u en uw vliegtuig te zien landen.
Deur in huis: mag ik u uitnodigen om hier en nu op te tre-
den in onze rubriek Mijn Eigen Vliegtuig?
“Dank voor het compliment. Inderdaad vliegt een Shark
spectaculair. En ja, natuurlijk vind ik het leuk om mee te
doen. Vooraf wel even dit: ik deel de eigendom van de
Shark met twee vrienden.”
Met wie van de drie hebben we nu dan het genoegen?
“Hahaha! Ik ben Evert Jan Cornet, 58 jaar, een sinds kort
gepensioneerd Transavia-verkeersvlieger.”
Als een gelukwens op zijn plaats is: dan bij dezen. Maar
hoe is die professionele vliegcarrière ooit aangevangen?
“Pfoeh! Via het als 11-jarig kind bouwen van modelvliegtui-
gen, tot het als 17-jarige jongen met een deltavlieger vanuit
mijn woonplaats Leiden naar het strand fietsen – vlieger op
een surfplankkarretje erachter – om daar dan van de duinen
te springen om steeds al echt te vliegen! Later voorzag ik
het ding trouwens van een zelfgebouwd hulpmotortje,
maar werd daarmee gepakt. Alles kwijt. Natuurlijk wilde ik
piloot worden, maar ik dacht dat dat met mijn vooropleidin-
gen ‘godsonmogelijk’ zou zijn. Ik ben dus een commerciële
opleiding gaan doen en kwam in het zakenleven terecht.”
En toen?
“Volgens de mensen om me heen ben ik altijd over niks
anders aan het praten geweest dan over vliegtuigen. Op ze-
kere dag was er een toehoorder die mij wees op professio-
nele vliegopleidingsmogelijkheden in de Verenigde Staten.
Lang verhaal kort: op m’n 27e heb ik in Delaware mijn bre-
vet gehaald en ik ben er ook gebleven om vracht te vliegen
en vliegles te geven. Later in Nederland hetzelfde gedaan
bij Air Exel – driemaal per dag Maastricht-Amsterdam of
Maastricht-Londen Stanstead vice versa, om uiteindelijk via
AirHolland bij Transavia terecht te komen.”
Terug naar de Shark. Waarom dit vliegtuig? Waar komt het
vandaan?
“Ik doe al jaren promotiewerk voor de Slowaakse fabrikant
Shark en had voor dat doel een Shark te leen. Er bleken
twee Nederlandse heren – de ene net als ik piloot en de
ander zakenman – geïnteresseerd in een Shark. Het klikte
dermate goed tussen deze heren en mijzelf (terwijl ook het
vliegtuig aan ieders verwachtingen voldeed) dat we het toe-
stel – precies dít exemplaar – met z’n drieën kochten.”
Wat kost een Shark Aero Ultralight eigenlijk?
“Destijds 180 mille.”
Wat is er zo bijzonder aan het vliegtuig?
“Het is dé waarachtige vliegmachine. Ontwerp, constructie
en gebruikte materialen gericht op maar één doel: ultieme
vliegeigenschappen. De Shark is ook dermate licht dat een
100 pk-motor volstaat voor sensationele prestaties.”
Mooiste vliegbelevenis?
“Een jaar of zeven geleden voor het eerst in een zweef-
vliegtuig gevlogen. Op zoek naar een ‘thermiekbel’ kortom.
De eerste keer solo lukte me dat niet, maar het gevoel toen
het me wel lukte en ik in zo’n opwaarts spiralende lucht-
stroom terechtkwam, was en ís met niets anders te vergelij-
ken. Glorieus…”
Akeligste belevenis?
“Kort na mijn vliegopleiding vond ik dat ik toch heel be-
hoorlijk kon vliegen en ben ik in een experimental, oftewel
een zelfbouwvliegtuig met pusher-prop gestapt. Want hoe
moeilijk kon dat zijn? Totdat ik via een gigantische right-turn
ondersteboven lag. Was ik vergeten dat de propeller de an-
dere kant opdraait. Precies de verkeerde voeten gegeven
dus. Afschuwelijk. Hoewel ook een leermoment…”
Plannen voor de toekomst?
“Het vliegvirus overbrengen door zoveel mogelijk mensen
gewoon lekker in de Shark te laten zitten. En er dan ook
eens mee te vliegen. Hen te laten dromen. En te verlangen
naar meer…”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
SPRINGEN VANAF HET DUIN…
Natuurlijk
wilde ik
piloot
worden
Strak en snel als een pijl komt de Shark uit de
lucht schieten, verruilt het luchtruim zonder over-
gang feilloos voor de landingsbaan, en taxiet daar-
na al even strak als rap naderbij. Om vlak voor uw
redacteur tot stilstand te komen. De koepel klapt
open, waarna de piloot grijnzend uitstapt.
39_eigenvliegtuig.indd 39 16-05-2022 11:14