PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 33
Het prototype zal in de loop van dit jaar nog met een groter aangepast roer
worden uitgerust. Voorafgaand daaraan wordt een zogeheten Multifunctio-
nal Computer New Generation (MFC-NG) testprogramma uitgevoerd. Dit
zal worden gevolgd door auto brake en ground spoiler-proeven. Ook zal
het motorvermogen tijdens take-offs nog worden verhoogd.
STOL
Een ATR 42-600 heeft momenteel in basisuitvoering voor take-off en lan-
ding een baanlengte nodig van respectievelijk 1.165 en 965 m. Het toestel
biedt plaats aan dertig tot vijftig passagiers die over een afstand van 800
nm (1.483 km) vervoerd kunnen worden bij een kruissnelheid van 556
km/h.
De ATR 42-600S-variant zal bij een MTOW van 18.600 kg in staat zijn met
vijftig passagiers aan boord te landen en te vertrekken vanaf banen met
een lengte van slechts 800-1.000 m. Daardoor komen volgens de fabri-
kant wereldwijd 500 extra vliegvelden binnen handbereik. Daarbij kan op
enig moment wel sprake zijn van een maximale capaciteit van tien passa-
giers en een vliegbereik van 200 nm (320 km), dit afhankelijk van de
baanlengtes en de hoogteligging van de vliegvelden.
ORDERS
ATR heeft inmiddels intentieverklaringen op zak voor twintig toestellen van
dit type. Daarbij werd getekend door de in turboprops gespecialiseerde Ier-
se leasemaatschappij Elix Aviation Capital (10), launch customer Air Tahiti
(2) en acht via een overeenkomst met de Development Bank of Japan.
De ATR 42-600S moet in 2023 op de markt komen.
ATR Aircraft gaat de ATR 42-600 turboprop vanaf de tweede helft van 2022 ook aanbieden als Short
Take-Off and Landing (STOL) variant. De fabrikant besloot hiertoe na het bereiken van de zogenoemde
Maturity Gate 7, een fase waarin het ontwerp definitief werd vastgesteld, evenals de specificaties. Op 11
mei 2022 werd een eerste 2:15 uur durende testvlucht uitgevoerd met het toestel dat als ATR 42-600S
op de markt zal komen.
EERSTE VLUCHT ATR 42-600S
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto: ATR Aircraft