32 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022
STATUSREPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Stratolaunch
De tweede testvlucht werd op 29 april 2021 voltooid waarbij drie uur
werd gevlogen.
De vierde testvlucht werd op 24 februari uitgevoerd en duurde 1:43 uur
waarbij werd geklommen naar FL150 (4.572 m). Een maand eerder
werd op zondag 16 januari 2022 een derde vlucht uitgevoerd die 4:23
uur duurde. Daarbij werd op een hoogte van FL235 (7.162 m) een
snelheid opgetekend van 180 kts (333 km/h).
CONSTRUCTIE
Het toestel weegt leeg 249 ton, heeft een MTOW van 590 ton en kan
een nuttige lading vervoeren van 249 ton. Het bij Vulcon in opdracht
van Stratolaunch Systems Corporation gebouwde vliegtuig bestaat feite-
lijk uit twee aan elkaar gekoppelde koolstofvezel rompen en meerdere
uit twee afgeschreven Boeing 747’s afkomstige onderdelen en boord-
systemen. Het toestel staat op 28 wielen, heeft een spanwijdte van 117
m, een lengte van 72,5 m en wordt aangedreven door zes Pratt & Whit-
ney PW4056-turbofans.
HYPERSONISCH
Hoewel Stratolaunch in een eerder stadium bekendmaakte de komende
jaren meerdere vormen van ruimtetransport mogelijk te maken, zijn de
accenten verschoven. In eerste instantie zou het bedrijf een viertal
’transportvoertuigen’ gaan ontwikkelen waaronder Orbital ATK Pegasus
X-draagraketten van Northrop Grumman die 370 kg lading tot een hoog-
te van 400 km in een baan om de aarde kunnen brengen, en een Me-
dium Launch Vehicle dat 3.400 kg omhoog kan brengen. In een later
stadium zou daaraan een Heavy-variant met een laadvermogen van
6.000 kg worden toegevoegd, gevolgd door een Space Plane die in eer-
ste instantie vracht moet kunnen ophalen, maar op termijn ook astro-
nauten uit ruimtestations.
Deze plannen lijken ver naar de achtergrond te zijn verdrongen omdat
Stratolaunch met de Talon-A hypersonisch wil gaan vliegen. Er zijn mo-
menteel twee prototypes in aanbouw die zullen worden uitgerust met
bij Ursa Major gebouwde Hadley-raketmotoren. De ‘herbruikbare’ Talons
zullen worden aangestuurd door zogenoemde bij softwareontwikkelaar
Draper ontwikkelde Guidance, Navigation and Control (GNC) software,
die het hele proces van lancering tot autonome landing in goede banen
moet gaan leiden.
Stratolaunch weet zich hier geruggensteund door een in januari 2022
getekend contract met het U.S. Air Force Research Laboratory (AFRL)
om samen met projectpartner Booz Allen Hamilton de mogelijkheden
van ‘alledaags’ hypersonisch vliegen op meerdere terreinen te onderzoe-
ken. Er zijn momenteel twee Talons (TA-0 en TA-1) in aanbouw. De
2.722 kg zware en 8,5 m lange Talon-A’s krijgen een spanwijdte van 3,4
m en moeten snelheden tot Mach 6 kunnen bereiken waarna het auto-
noom zwevend naar de aarde terugkeert. De boordsystemen van proto-
type TA-1 zijn inmiddels op spanning gebracht waardoor toegewerkt kan
worden naar een eerste vlucht in de loop van 2022. In 2023 zouden
dan de Amerikaanse overheid en commerciële klanten met de Talons
proeven kunnen uitvoeren.
Vijfde testvlucht met nieuw geconstrueerd ophangpunt onder de centrale vleugel.
Er zijn momenteel twee Talons (TA-0 en TA-1) in aanbouw.