PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 29
‘OUDE’ BEKENDEN
Uiteraard kon in Friedrichshafen ook kennis wor-
den genomen van updates van bestaande model-
len. Zo toonde het Belgische Sonaca Aircraft twee
identieke toestellen met verschillende uitrusting:
de Sonaca 200 Trainer Pro en de Sonaca 200 NG
(New Generation). Deze 200 NG is Night VFR toe-
gelaten waarbij het panel een mix toont van analoge en digitale Garmin GI 275-instrumenten. Mo-
menteel wordt door Sonaca een internationaal dealernetwerk in Europa opgezet met partnerschaps-
overeenkomsten met British European Aviation (Engeland, Ierland en de Kanaaleilanden), GB Aircraft
(Polen) en ATA Aircraft (Frankrijk). Een opsteker was een nieuwe order van de Franse Mermoz Academy die drie Sonaca 200-trainingsvliegtuigen
bestelde en opties nam op nog eens drie in 2023 en 2024 te leveren vliegtuigen.
Ook de Tsjechische Evektor Sportstar RTC is een
oude bekende. De tentoongestelde RTC had echter
een nieuwe Rotax 912 iSc-motor met brandstofi n-
jectie onder een nieuw ontworpen cowling. Daar-
mee kan tot 1.550 km non-stop worden gevlogen
bij een endurance van negen uur. Het vliegtuig
heeft ook een nieuwe DUC Swirl 3L-constant
speed-propeller met Inconel-randen voor een hoge
duurzaamheid. De meest in het oog springende in-
novaties waren echter de nieuwe hightech cockpit
met nieuw ontworpen panel, nieuwe luxe stoelen
met geïntegreerde hoofdsteunen en Alcantara-bekleding. De motorvermogensregeling werd bij deze variant naar de middenconsole verplaatst,
evenals de (elektrische) bediening van de fl aps. Het cockpitontwerp is van de hand van ontwerper Petr Novak van Novague Design. Het gevoel van
het trendy interieur wordt onderstreept met de nieuwste Garmin G3X Touch Glass-cockpit en navigatiesystemen. De geïntroduceerde innovaties zijn
ook beschikbaar als retrofi t voor alle Evektor-varianten.
Parallel aan de op gang gekomen serieproductie van de EASA CS-23-gecertifi ceerde Elixir 912 iS, heeft Elixir Aircraft een variant ontwikkeld met 140 pk
sterke Rotax 912 iS turbo-aandrijving. Met deze variant wordt bij 75 procent motorvermogen een kruissnelheid mogelijk van 150 kts (278 km/h) bij
een vliegbereik van 578 nm (1.070 km). Tien procent motorvermogen meer leidt tot een kruissnelheid van 293 km/h en een vliegbereik van 975 km.
De Elixir 912 iS heeft net als de 912 iS een carbon OneShot-structuur. Nieuw zijn echter aerodynamische winglets om het spinbestendige gedrag te be-
houden. Ook werd een nieuwe cowling ontwikkeld om optimale koeling onder alle gebruiksomstandigheden mogelijk te maken. Nieuw is ook de Gar-
min G3X (2x) en G5 glass cockpit die aan de basis komen te liggen van een IFR-variant van de 912 iS. De fabrikant deelde daarbij tussen neus en lip-
pen door mee dat samen met TurboTech gewerkt wordt aan een hybride-elektrische variant die binnen zes jaar gecertifi ceerd moet zijn.
Sonaca 200 New Generation.
Evektor Sportstar RTC.
Elixir Aircraft 912 iS Turbo.