Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

28 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022
INDUSTRIE Door: Ruud Vos
REPLICA’S
Oude ontwerpen, maar dan fabrieksnieuw en op schaal. Een trend? Feit is dat het Duitse Scale Wings Air-
craft momenteel hoge ogen gooit met zowel ‘Ready To Fly’ als ‘Quick Build Kits’ van de P51 Mustang op
70 procent van de ware grootte. Het eerste toestel werd met een volledig Builder-Assist-Program verkocht
naar Zwitserland en vliegt inmiddels. Twee andere toestellen werden verkocht naar Amerika.
Al even opmerkelijk is de Squadron Leader Aircraft (SLA) Texan T-6 IIR replica van Italiaanse komaf. Dat
toestel wordt geleverd op driekwart van de ware grootte van de T-6A Texan turboproptrainer. Met uiter-
aard beduidend mindere prestaties vanwege een 120 pk sterk Rotax 912 UL-turboblok. Daarmee kan vol-
gens SLA overigens wel een Vne worden opgetekend van 290 km/h terwijl de kruissnelheid rond de 220
km/h ligt. Gemikt wordt op EASA-certificatie als UL met een MTOW van 600 kg, dan wel als VLA met een
MTOW van 650 kg.
In schaal 1:1 liet met name de Junkers Flugzeugwerke AG van zich horen. Naast de inmiddels leverbare
F-13 (drie verkocht) en de A50 Junior (enkele tientallen besteld) is het nu de beurt aan de A60 met in-
trekbaar landingsgestel. Het toestel is feitelijk geen replica maar eerder een mengeling van oude concep-
ten en nieuwe componenten. Wat te verwachten? Geklonken plaatstaal, enkele composietonderdelen,
Garmin-avionica en een Rotax 915 iS-blok. Het toestel moet al in 2023 vliegen.
De Ju-52 NG (New Generation) wordt daarentegen wel een rasechte replica. Het toestel wordt 19,2 m
lang bij een spanwijdte en hoogte van respectievelijk 29,6 en 6,3 m. In plaats van de oorspronkelijke
BMW-motoren zullen echter drie moderne RED A03 twaalfcilinder dieselmotoren van RED Aircraft van elk
550 pk (404 kW) worden ingebouwd die verstelbare MTV-9 propellers aan gaan drijven, waarbij per mo-
tor gerekend wordt op 77 l/h verbruik. Gemikt wordt op een startaanloop van 640 (beton) – 840 m
(gras). Met een tankinhoud van 1.560 l wordt vervolgens uitgegaan van een bereik van 1.236 km bij een
kruissnelheid van 180 km/h. Daarnaast zal in de cockpit digitale Garmin-avionica worden ingebouwd.
Het toestel moet plaats gaan bieden aan veertien passagiers en een MTOW krijgen van 8,6 ton (tegen
10,5 bij het origineel). Als bouwprojectpartner wordt opnieuw een beroep gedaan op Kaelin Aero uit
Oberndorf. Dat bedrijf had al de productie van de F13-replica’s en de bouw van de Junkers A50 Junior
overgenomen vanwege de ervaring met golfplaten in de vliegtuigbouw. De eindmontage van de Ju-52
NG zal in Zwitserland plaatsvinden. Gemikt wordt op EASA-certificatie in 2025-2026.
In de kleinste buitencategorie kon JH Aircraft uit het Duitse Buxtehude worden aangetroffen. De ontwer-
per verwierf in 2020 goedkeuring voor zijn 168 km/h snelle ‘Corsair in zakformaat’. In de toekomst zal de
120 kg lichte miniwarbird-replica niet alleen leverbaar zijn met een driecilinder-stermotor, maar ook met
elektrische aandrijving. Deze HPD20-machine is ontworpen om maximaal 30 kW (41 pk) te leveren. Bat-
terijpakketten moeten beschikbaar komen in drie formaten (7, 10 en 14 kW/h). Volgens de fabrikant kan
het toestel met de grootste accuset twee uur in de lucht blijven. De romp van het lichtgewichttoestel is
volledig gemaakt van CFRP en de romp en vleugels zijn bedekt met Oratex 600.
Scale Wings Aircraft SW-51
SLA Texan T-6 IIR.
Junkers M60.
Ju-52 New Generation.
Comco toonde een hybride C42… … en een full motion simulator.
24-25-26-27-28-29_aero2022.indd 28 16-05-2022 11:10