16 PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022
Gecertificeerde Flight Training Devices (FTD’s) voor de general aviation zijn
niet dik gezaaid. Je komt dan al snel bij grote merken als Frasca of Alsim
uit waar een hele reeks typespecifieke Flight Training Device 2 (FTD2)/
Flight and Navigation Procedures Trainer II (FNPT II) varianten voorhanden
is. Hierdoor mogen bij sommige Frasca- en Alsim-simulators ook instruc-
tie-uren meetellen voor het privébrevet.
Steek je nog een spade dieper en ga je op zoek naar gecertificeerde full
motion flight simulators, dan is de koek al snel op. Voor zover bekend
heeft alleen het Amerikaanse RedBird met hun Redbird FMX/FNPT-II zo’n
certificaat, waarbij de trainingsuren mee mogen tellen als instructie-uren
voor het privébrevet. Kenmerkend voor al deze simulators is echter dat de
omringende wereld op beeldschermen of via geavanceerde beamers ge-
presenteerd wordt.
VIRTUEEL TRAINEN?
Een nieuwe trainingsvorm die momenteel onder invloed van de technolo-
gische ontwikkelingen opgeld doet, zijn vlieglessen in een virtuele omge-
ving (Virtual Reality-VR). Hier had het Zwitserse VRMotion als eerste een
EASA-certificaat op zak voor helikopters van het type Robinson R22 en Air-
bus Helicopters H135, waarbij gebruik wordt gemaakt van VR. Tegen die
achtergrond moeten ook de ontwikkelingen bij de E-Flight Academy op
Teuge worden gezien. Daar wordt momenteel in samenwerking met de
studierichting Aeronautical Engineering van Hogeschool Inholland Delft
toegewerkt naar de EASA-certificatie van ‘s werelds eerste mixed reality si-
mulator voor de elektromotoraangedreven Pipistrel Velis Electro.
UITDAGING
De basis voor het E-Flight-project werd begin 2021 gelegd toen studenten
van genoemde studierichting voor de uitdaging werden gesteld zo’n simu-
lator te ontwikkelen. De ‘hardware’ was daarbij niet het grootste probleem,
want fabrikant Pipistrel stelde een authentieke X-Alpha cockpit beschik-
baar. In Polen werd vervolgens bij Motion Systems een platform aange-
schaft met de vereiste 3 DOF (Degrees Of Freedom; kunnen bewegen
om drie assen, red) waarop deze cockpit zou moeten worden gemon-
teerd.
Daarna begon het pas. Want twee groepen studenten moesten vervol-
gens aan de slag om een Flight Simulator Training Device (FSTD) voor de
Velis Electro te ontwerpen, te bouwen en te testen waarbij de meeste pro-
Op Teuge International Airport wordt momenteel aan een uniek simulatorproject gewerkt. Bij dat project
heeft in het nieuwe E-Deck-onderkomen Aeronautical Engineering-student Maarten Hermans bijna een
dagtaak aan het perfectioneren van de eerste full flight Velis Electro simulator. Eenmaal gecertificeerd zal
deze een plaats gaan krijgen binnen het programma van de E-Flight Academy die met de Pipistrel Velis
Electro vliegopleidingen aanbiedt.
OPLEIDING Door: Ruud Vos – Foto’s: E-Flight Academy
VLIEGEN SIMULEREN…
16-17-18-19_simulatore-flight.indd 16 16-05-2022 11:05