Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG JUNI 2022 15
TECNAM
Tecnam heeft een nieuwe Ameri-
kaanse P2012-klant aan boord: de
regionale luchtvaartmaatschappij
Southern Airways Express die twee
toestellen van dit type bestelde.
Daarnaast werden opties genomen
op nog eens vier vliegtuigen van dit
type.
Southern verzorgt met dertig C208
turboprops vluchten in het zuiden
van de VS. Tecnam leverde de eer-
ste P2012 in 2019 aan Cape Air. Hier vliegen momenteel dertig (van de 39) P2012’s. De
maatschappij heeft intentieverklaringen ondertekend om nog eens 69 vliegtuigen aan te
schaffen. De Italiaanse fabrikant overhandigde ook een eerste P2012 Special Mission Sen-
tinel aan Swiss Flight Services, een van de belangrijkste luchtonderzoekbedrijven in Euro-
pa. De op de P2012 Traveler gebaseerde Sentinel biedt een hoger laadvermogen, een
breed scala aan sensoren en een cabine voor een of twee bemanningsleden en maxi-
maal vijf operators wanneer beide observatieluiken in gebruik zijn. Het toestel heeft een
maximaal startgewicht van 3.680 kg en kan tot negen uur vliegen met een nuttige lading
van 1.414 kg (inclusief maximaal zes bemanningsleden van 90 kg en meer dan 300 kg
missie-uitrusting). n
ZEROAVIA
Technologiestart-up ZeroAvia heeft een tweede Dornier
228 in ontvangst genomen bij de fabriek in Californië
om te helpen bij de Federal Aviation Administration-
certificering van hun waterstof-elektrische aandrijflijn. In
de zomer van 2021 kondigde ZeroAvia aan dat het de
twee 19-zitters zou kopen en gebruiken als testplat-
forms voor de ZA600-aandrijving. Deze 600 kW (850
pk) aandrijving voor de Do-228 wordt ontwikkeld als
onderdeel van het Britse HyFlyer II-project en werd me-
degefinancierd door de Britse overheid als onderdeel
van het ATI-programma. ZeroAvia voerde in de herfst
van 2021 eerste grondtests uit met deze ZA600-aan-
drijving op een mobiel testplatform. De ombouw duurt
naar verwachting drie tot vier maanden voordat het
toestel begint aan eerste testvluchten. Het bedrijf heeft
een nieuwe 1.400 vierkante meter grote hangar ge-
bouwd voor technische werkzaamheden aan het vlieg-
tuig en het HyperTruck-testplatform. Shell zal vervolgens
gecomprimeerde, koolstofarme waterstof leveren aan
de ZeroAvia-faciliteit en andere nieuwe zogenoemde
H2-hubs in het westen van de VS. Deze strategische
samenwerking zal de ontwikkeling ondersteunen van
ZeroAvia’s testprogramma voor vluchten in de VS. Shell
zal het zogenoemde Hydrogen Airport Refueling Eco-
system (HARE) van het bedrijf op grotere schaal bevor-
deren. n
WATERSTOF
GKN Aerospace en easyJet gaan samenwerken om de acceptatie van programma’s voor
waterstofverbranding (H2JET) en waterstofbrandstofcellen (H2GEAR) te ondersteunen en
om opties voor vluchtdemonstraties te verkennen. In het kader van een door GKN Ae-
rospace geleid Brits samenwerkingsprogramma dat gericht is op de ontwikkeling van een
voortstuwingssysteem op vloeibare waterstof voor subregionale vliegtuigen, omvat H2GE-
AR studies over het omzetten van vloeibare waterstof in elektriciteit in een brandstofcel-
systeem. In eerste instantie zal het H2GEAR-systeem nieuwe en bestaande vliegtuigen
aandrijven die plaats bieden aan negentien passagiers, maar de ruimtevaartgroep wil later
opschalen naar grotere vliegtuigen. Volgens GKN zou het eerste waterstofvliegtuig in
2026 in dienst kunnen ko-
men. Samen met GKN Ae-
rospace zet EasyJet zijn
werk voort met industrie-
partners als Airbus, Rolls-
Royce, Cranfield Aerospace
Solutions en Wright Electric
om de ontwikkeling van
koolstofvrije technologieën
en ondersteunende infra-
structuur te versnellen. n
T-7A RED HAWK
Eind april is het eerste Saab Boeing T-7A Red Hawk geavan-
ceerde trainer-testvliegtuig onthuld dat gebouwd is onder de
Engineering and Manufacturing Development (EMD)-fase
van het programma in de productiefaciliteiten van Boeing in
St. Louis, Missouri. Met de T-7A Red Hawk hebben Boeing en
Saab een innovatieve digitale strategie toegepast voor het
ontwerp, de ontwikkeling en de productie van militaire vlieg-
tuigen. Sinds enkele jaren is modelgebaseerde engineering
een integraal onderdeel dat Saab voor het eerst toepaste bij
de ontwikkeling van de Gripen E en nu ook bij de T-7A. De nauwe samenwerking tussen Boeing en Saab stelde beide in staat om in recordtijd een
geheel nieuw vliegtuig te leveren. De volgende stappen in het programma omvatten een eerste vlucht van de EMD T-7A. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 16-05-2022 11:05