Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 6-2018
56 PILOOT EN VLIEGTUIG juni 2018
Eerst een misverstand wegnemen: een vliegtuig op biobrandstof stoot
nog steeds evenveel kooldioxide (CO2) uit als een toestel op kerosine.
Wel toont nASA-onderzoek aan dat dankzij biofuels de uitstoot van fijn-
stof 50-70 procent, en van zwavel (dat tot wolkenvorming aanzet) volle-
dig daalt. Hoe kan de luchtvaartsector dan beweren dat de CO2-uitstoot
dankzij biobrandstoffen 65 tot 80 procent afneemt? Dat is over de ge-
hele levenscyclus van de brandstof: bij verbranding van fossiele brand-
stof komt nieuwe CO2 vrij; bij biobrandstoffen zat die in plantaardig ma-
teriaal, wordt uitgestoten en weer opgenomen. Recycling dus, al zijn
experts verdeeld over de afname en verschilt die per type biobrandstof.
Biobrandstoffen, biofuels of Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) zijn er in
verschillende soorten (zie kader). Tien jaar geleden kwamen ze in de be-
langstelling te staan. Airbus A380-prototype 004 was op 1 februari 2008
het eerste passagiersvliegtuig dat voor één motor een mix van kerosine
en biofuel gebruikte voor een tripje van Filton naar Toulouse. Drie weken
later op 24 februari lurkte Virgin Atlantic-topman Richard Branson op
Schiphol aan een kokosnoot, nadat zijn 747 vanuit Londen de eerste lijn-
vlucht op twintig procent babassu/kokosolie-biofuel had gemaakt. Sinds-
dien is er veel geëxperimenteerd met biofuels op basis van jet-A/-A1 en
plantaardig materiaal, vetten, algen of afval. in 2011 is de eerste variant
gecertificeerd, waarna in 2016 stappen naar reguliere productie zijn gezet.
KLM is een van de voortrekkers van biofuels en vloog in november
2009 met een 747-400 haar eerst demovlucht. Datzelfde jaar richtte
KLM met anderen SkynRG op als aanjager en leverancier van biobrand-
stoffen en uitvoerder van het KLM Corporate Biofuel Programme. KLM
heeft sinds juni 2011 geregeld vanaf Schiphol op verschillende soorten
biobrandstof gevlogen, maar die is daar niet structureel leverbaar. Op al-
le vluchten uit Los Angeles tankt KLM sinds 2016 biobrandstof.
Wil de alsmaar groeiende burgerluchtvaart de uitstoot van schadelijke stoffen verminderen, dan moet ze
over op biobrandstof. Aan ambities is er geen gebrek, wel aan daadkracht.
Biofuels: WAAR BLijFT DE DOORBRAAK?
OntWikkelingen Door: Richard Schuurman
(Foto: united Airlines)
56-57-58-59_biofuel.indd 56 14-05-18 12:04